Posting in the Magento forums has been disabled pending the implementation of a new and improved forum solution which should better serve the community.

For new questions please post at magento.stackexchange.com, the community-run support site for the Magento community. We will be providing updates on the new forum solution soon. For questions or concerns please email community@magento.com.

Magento Forum

Page 1 of 2
Dansk oversættelse

Niklas Stephenson
Member

Total Posts:  62
Mejlgade 51A, Århus C

Hvordan koordinere vi den danske oversættelse?

Nogle gode idéer?

Magento Community Magento Community
Magento Community
Magento Community

Anders
Member

Total Posts:  58
Århus C

Ved ikke lige mht. koordinering, men nu hvor oplægget (nuværende Magento) er så gennemført, så er det mit håb, at oversættelserne også bliver det!

DÃ¥rlige erfaringer fra andre projekter viser vist, at det er en god idé at aftale hvordan generelle termer oversættes, f.eks. “Shipping”, “Community Poll” og “Cart” - bare for at tage nogle simple…
Desuden synes jeg, at man bør bruge lidt ekstra tid på en oversættelse fremfor at jappe igennem.

Jeg deltager gerne med oversættelse eller “kvalitetskontrol” efter den 10. oktober (har ikke internet før).

EDIT: Lige en tanke mere. Ofte åbner man filen og går igang med at oversætte uden helt at kende konteksten. Det kan være en fordel at vide hvor termerne bliver brugt, så det er en god idé at oversætte i ét vindue og så have en test-shop åben i et andet vindue.

Magento Community
Magento Community

MathiasD
Jr. Member

Total Posts:  8

En start er vel at få overblik over hvem der vil deltage. Jeg hjælper gerne selv til.

Hvis vi nu kunne fÃ¥ horderne pÃ¥ banen, kan vi aftale nogle fælles termer, og dernæst fordele filerne ud… Samt afsætte nogle til kvalitetskontrol af de oversatte filer.

Magento Community
Magento Community

trinebuhl
Jr. Member

Total Posts:  27

Jeg vil også meget gerne deltage og koordinere.

Jeg kan lave en ftp-mappe, som vi kunne fordele, hente og uploade sprogfilerne til efterhånden som de blev oversat.

Hvis vi laver 3 mapper: ikke oversat - redigeres - oversat. Under de sidste 2 mapper kan vi have en mappe med hver vores navn.

NÃ¥r ALT er oversat “bytter” vi mapper for at lave et tjek af kvaliteten.

Så vidt jeg har forstået, så er sprogfilerne i XML, så vi skal vel aftale hvordan vi håndtere oversættelse af æ, ø og å. Har nogen et godt forslag/et godt værktøj?

Der vil altid være en fin pudsning til sidst, men den kunne vi jo drøfte her på listen.

Hvis det har interesse, så kan I jo smidde mig en mail på: trine.buhl (at) gmail.com

Mvh. Trine

Magento Community
Magento Community

MathiasD
Jr. Member

Hej Trine,

Det lyder som en plan.

Sprogfilerne ligger i XML (du kan hente dem i den officielle post lige over denne i forummet)

Vil det sige at vi indtilvidere er “Ungt Internet”, Anders, Trine og jeg.

Er der flere, eller skal vi begynde at dele op?

/Mathias

Magento Community
Magento Community

Phliplip
Member

Total Posts:  46
Copenhagen, Denmark

Mht. æ,ø og Ã¥… er det sÃ¥ ikke bare at bruge HTML entities?

Magento Community
Magento Community

MathiasD
Jr. Member

Det var noget sludder jeg skrev før, filerne ligger i CSV.

HTML entities er ikke altid et hit, det kommer lidt an pÃ¥ hvor de bliver brugt… Kan huske jeg havde en masse bøvl med det, hvor jeg havde indsat dem i en osCommerce fil, kan selvfølgelig ikke huske præcis hvad det gik ud pÃ¥ lige nu…

Men det er vel ikke et problem hvis vi kan sætte textencodingen til et ISO format istedet for UTF?

Magento Community
Magento Community

trinebuhl
Jr. Member

Godt så....

Er der en som vil skære det ud i PAP, hvordan i rent teknisk håndtere oversættelse, så vi er sikre på at vi alle sammen gør det korrekt?

Når vi har det på plads, så deler jeg filerne op.

Mvh. Trine

Magento Community
Magento Community

trinebuhl
Jr. Member

Hej folkens,

Mit sidste indlæg er et tydeligt eksempel på at min del af oversættelsen IKKE skal foregå i de sene nattetimer grin

Jeg opdeler filerne, og mailer anvisninger og ftp-adgang til de personer, som har tilkendegivet at de vil deltage i oversættelsen.  SÃ¥ mÃ¥ vi tage evt. problemer undervejs.

Er der en som vil påtage sig at lave en online testinstallation, hvor vi kan test oversættelse af i praksis?

Mvh. Trine

Magento Community
Magento Community

Anders
Member

Århus C

Hvis ikke Niklas melder sig (han har nemlig en test kørende), sÃ¥ smider jeg da gerne en installation pÃ¥ et domæne et sted…

Magento Community
Magento Community

trinebuhl
Jr. Member

Hej drenge

Jeg fik kigget på filerne til oversættelse, og de består én kæmpe fil og et mindre antal meget så filer.

Derfor er jeg selv gået igang med oversættelsen, og jeg forstiller mig så at når jeg er færdig med 1. udkast at vi får den op til test og diskussion. Forhåbentligt er jeg færdig i løbet af næste uge.

Jeg melder mig under fanerne, når jeg er færdig.

Mvh. Trine

Magento Community
Magento Community

Anders
Member

Århus C

Supergodt!

Jeg har ikke haft tid til at kaste den seneste version af Magento ind - mÃ¥ske i weekenden…

Magento Community
Magento Community

runez
Jr. Member

Total Posts:  13

Umiddelbart synes jeg ikke det er en specielt god ide, at én laver en hel oversættelse bare fordi det er en fil. Jeg mener der skal gøres følgende:

1. Et site skal sættes op, hvor abejdet kan fordeles og trackes
2. Filen (hvis det kun er en fil) skal analyseres og grupperes i mindre enheder
3. Disse enheder skal man kunne tage ned og oversætte
4. NÃ¥r man har oversat skal de “checkes ind” og sÃ¥ skal der være min. to der laver review
5. Sitet kan så indeholde en oversigt, som viser hvor mange bidder der er færdige, hvor mange der er igang, hvor manger der mangler review

Alt andet vil i mine øjne være useriøst. Hvad siger alle andre?

Jeg vil gerne hjælpe til at ovennævnte sker, hvis folk ellers deler mine ideer.

Magento Community
Magento Community

runez
Jr. Member

Nu har jeg lige kigget magento filerne igennem og umiddelbart er der et par filer (og ikke en):

Mage_Adminhtml.csv
Mage_Backup.csv
Mage_Catalog.csv
Mage_CatalogRule.csv
Mage_CatalogSearch.csv
Mage_Checkout.csv
Mage_Cms.csv
Mage_Core.csv
Mage_Customer.csv
Mage_Datafeed.csv
Mage_Directory.csv
Mage_Eav.csv
Mage_Giftcert.csv
Mage_GoogleCheckout.csv
Mage_Install.csv
Mage_Newsletter.csv
Mage_Page.csv
Mage_Payment.csv
Mage_Paypal.csv
Mage_Poll.csv
Mage_Rating.csv
Mage_Review.csv
Mage_Rule.csv
Mage_Sales.csv
Mage_SalesRule.csv
Mage_SearchLucene.csv
Mage_Shipping.csv
Mage_Tag.csv
Mage_Tax.csv
Mage_Usa.csv
Mage_Wishlist.csv

Allerede her har vi en nogenlunde opdeling, vil dog mene at de store filer skal splittes op i mindre filer.

Magento Community
Magento Community

Anders
Member

Århus C

En af filerne er meget stort - mener det er Mage_Adminhtml.csv.

Magento Community
Magento Community

runez
Jr. Member

Jeg har lavet et google spreadsheet med alle data i.

Dette spreadsheet kan sættes op til at flere kan arbejde samtidigt i dokumentet.

Hvad siger i? Skal vi lave en liste over oversættere og derefter uddele arbejdet?

Magento Community
Magento Community
Magento Community
Magento Community
Back to top
Page 1 of 2