Posting in the Magento forums has been disabled pending the implementation of a new and improved forum solution which should better serve the community.

For new questions please post at magento.stackexchange.com, the community-run support site for the Magento community. We will be providing updates on the new forum solution soon. For questions or concerns please email community@magento.com.

Magento Forum

Official Magento Swedish Translation (sv_SE)

holenderViamo
Member

Total Posts:  39
Stockholm, Sweden

Hej,
Har börjat komma igÃ¥ng rejält med Magento nu och har installerat nÃ¥gra demoshoppar med ver 1.3 Jag har upptäckt att denna inte är helt översatt ännu och tänkte därför hjälpa till. När jag gÃ¥r in via hemsidan och väljer string list och filtrerar pÃ¥ show “Show untranslated only” fÃ¥r jag inte upp nÃ¥gonting. HUr ska jag gÃ¥ tillväga för att hitta de oöversatta delarna?

Magento Community Magento Community
Magento Community
Magento Community

MnM Thörnblad
Jr. Member

Total Posts:  15

Till Abosalam och alla andra som har problem via Magento Connect.

Jag hade själv samma problem, det man får göra är att ändra inställningarna för Connect (under fliken Settings i Connect modulen)
så att man tillåter även Beta versioner av tillägg. Standard inställningen är att bara ta Stable-releaser och då översättningen bara är satt som Beta så accepteras den inte.

kanske luddigt förklarat, men förhoppningsvis fattar ni. annars får ni fråga igen så ska jag försöka omformulera mig.

Magento Community
Magento Community

abosalam
Jr. Member

Total Posts:  13

Tack så mycket för förklaringen. Jag installerade paketet manuellt och det gick bra.

Magento Community
Magento Community

holenderViamo
Member

Stockholm, Sweden

Amini, är svenska översättningen som kan installeras via Magento Connect nu uptodate med det manuella paketet?

Magento Community
Magento Community

Willard
Jr. Member

Total Posts:  2

Är det någon som märkt att zip-filen på första sidan i denna tråden innehåller engelskt språk? Filen heter ju sv_SE.zip så när jag packade upp den och allt fortfarande var på engelska så tittade jag i några av filerna och hoppsan, alla var på engelska wink

Var finns den svenska filen?

Magento Community
Magento Community

MnM Thörnblad
Jr. Member

http://www.magentocommerce.com/langs/list/?locale_id=24&theme;=1&show;=Submit

Magento Community
Magento Community

holenderViamo
Member

Stockholm, Sweden

Jag laddade ner det svenska språkapketet och såg att där bla fanns översatta E-postmallar. När jag installerar språkpaketet (både via Magento Connect samt genom att browsa upp det på servern) kommer inte E-postmallarna med utan enbart de engelska ligger där. Någon som har lyckats med detta?

Magento Community
Magento Community

holenderViamo
Member

Stockholm, Sweden

Är det någon som vet hur man översätter About Us & Customer Service nere i footern. Vet att de ligger i CMS som sidor men trots att jag skapat nya översatta sidor och satt dom som default visas ändå de engelska sidorna.

Magento Community
Magento Community

MnM Thörnblad
Jr. Member

hittade ett par saker som inte var översatta. eller är det jag som missat någon inställning någonstans? är inte så
haj på det här än. bifogar skärmdump då jag har svårt att förklara den ena saken.

sen funderade jag över översättningen av “Registrera dig för att fÃ¥ prisnotifikationer” (finns med i samma bild), känns verkligen prisnotifikationer rätt? tycker det lÃ¥ter stelt och konstigt, borde inte prisändringar passa bättre? eller har jag missförstÃ¥tt det ordet/funktionen?

Image Attachments
magento_dump.gif

Magento Community
Magento Community

hybris
Jr. Member

MnM Thörnblad - 30 September 2008 04:31 AM

hittade ett par saker som inte var översatta. eller är det jag som missat någon inställning någonstans? är inte så
haj på det här än. bifogar skärmdump då jag har svårt att förklara den ena saken.

sen funderade jag över översättningen av “Registrera dig för att fÃ¥ prisnotifikationer” (finns med i samma bild), känns verkligen prisnotifikationer rätt? tycker det lÃ¥ter stelt och konstigt, borde inte prisändringar passa bättre? eller har jag missförstÃ¥tt det ordet/funktionen?

Edit: Svarade visst på fel meddelande. Menade en annan skärmdump.

Ang Excl/Incl Tax, så borde detta inlägg svara på dina problem;
http://www.magentocommerce.com/boards/viewreply/47375/

Magento Community
Magento Community

hybris
Jr. Member

Istället för att modda om de generella filerna, så lade jag helt enkelt till excl tax: med kolonen i den svenska översättningsfilen.
Min “app/locale/sv_SE/Mage_Tax.csv” innehÃ¥ller därför numera;
“Excl. Tax","Exkl moms”
“Excl. Tax:","Exkl moms:”
“Incl. Tax","Inkl moms”
“Inc. Tax","Inkl moms”
“Incl. Tax:","Inkl moms:”

Varianten med kolon verkar dock vara det enda som används, men har även kvar de utan för säkerhets skull.
Just det ja. Tog även bort förkortningspunkten i den svenska översättningen, eftersom den moderna språkregeln är att inte förkorta med punkt.

Magento Community
Magento Community

Thörnblad MnM
Jr. Member

Total Posts:  2

Tackar för dom svaren, ingen som har en lösning på det andra problemet i bilden?
“Buy 4 for ... each och save ...%”

Magento Community
Magento Community

Yoakim
Sr. Member

Total Posts:  126

AlltsÃ¥, vet inte om jag är dum eller… men har iallafall installerat det svenska sprÃ¥k packetet men hur aktiverar jag det? Ser ingenting som har ändrats i varken admin eller frontend och jo jag har rensat ut den gamla cachen. Kanske har jag missförstÃ¥tt det hela men jag föreställer mig alltsÃ¥ att svenska sprÃ¥ket ska bli tillgängligt som ett val i frontend eller mÃ¥ste jag skapa en helt new view och sätta locale enbart pÃ¥ den nivÃ¥n i admin configuration (Current Configuration Scope:)? Jo jag är ganska ny pÃ¥ Magento, en vecka sÃ¥där… men har en shop klart pÃ¥ engelska och nu vill jag altsÃ¥ ha den pÃ¥ svenska ocksÃ¥.

Magento Community
Magento Community

Znapper
Jr. Member

Total Posts:  1

Samma här, får inte svenska aktiverat på något sätt. Är det någon som är aktiv med Magento på svenska, så man hade kunnat få se en sida..?

Magento Community
Magento Community

dannemannen
Member

Total Posts:  46

Kan det vara som så att du gjorde samma misstag som jag gjorde och laddade ner den filen som RoyRubin infogade i början av tråden? Den är på engelska. Gå till
http://www.magentocommerce.com/magento-connect/list/p/2/
och installera svenska via Magento Connect eller skicka upp filerna med ftp.

Sen går du till admin panelen -> system --> configuration --> allmänt!!

Magento Community
Magento Community
Magento Community
Magento Community
Back to top