Posting in the Magento forums has been disabled pending the implementation of a new and improved forum solution which should better serve the community.

For new questions please post at magento.stackexchange.com, the community-run support site for the Magento community. We will be providing updates on the new forum solution soon. For questions or concerns please email community@magento.com.

Magento Forum

Allmänna frågor

sanmic
Member

Total Posts:  54

Hejsan,

Jag funderar på att flytta min nuvarande webshop till Magento, men eftersom jag inte är expert på varken php eller linux och förmodligen kommer behöva göra vissa förändringar så vill jag checka läget lite innan jag bestämmer mig helt.

Vi skickar i stort sett endast utomlands och det medför vissa “problem”.
Det mesta verkar finnas i Magento, men en del frågetecken måste jag räta ut. Hoppas nån/några kan hjälpa mig med det.

* Vi kommer ha runt 2000 produkter i shoppen till att börja med, detta kommer öka hela tiden, kan det innebära något prestandaproblem?
* Vilket/vilka webbhotell ska man titta på för bästa prestanda?
* Hur hanterar man privata kunder/företagskunder (tänker mest på momsdelen)?
* Moms på frakten(inom EU)räknas ut lite speciellt då vi säljer produkter med alla tre olika momssatser. Jag hoppas någon som läser detta vet hur det funkar så jag slipper förklara smile Den här punken gäller bara för admindel/bokföring och är inget som kunden skall märka av.

Mvh
Micke

Magento Community Magento Community
Magento Community
Magento Community

Goldfish
Jr. Member

Total Posts:  13

Innan jag besvarar dina frågor, du bör absolut överväga att hyra in hjälp med detta. Många som till och med känner sig ganska bekväma med linux/php klarar inte av att sätta upp Magento felfritt.

* Vi kommer ha runt 2000 produkter i shoppen till att börja med, detta kommer öka hela tiden, kan det innebära något prestandaproblem?

Vissa får en långsam Magentolösning redan med fem produkter och andra med 5.000 trots samma hårdvara. Du ska utan problem klara 2.000 artiklar om shoppen är korrekt uppsatt.

* Vilket/vilka webbhotell ska man titta på för bästa prestanda?

Som jag förstår det har ni idag redan ett rullande företag och har förhoppningsvis då också ekonomin att kunna köpa/hyra en dedikerad server. Det är helt klart att rekommendera med tanke på säkerhet, prestanda, konfiguration och kompatibilitet. Många webbhotell stödjer inte allt som Magento kräver. En ingångsserver för 8-12k räcker väl och så kan ni hosta företagets övriga verksamhet på samma.

* Hur hanterar man privata kunder/företagskunder (tänker mest pÃ¥ momsdelen)? 

Har inte lekt med detta men måste sätta mig in i det snart för en ny kund under februari 2010. Det verkar inte vara något jättekonstigt, du kan enkelt göra flera versioner av din shop. T.ex. en för B2B utan moms och en för privatkunder med moms. Tror dock det finns ännu bättre metod med att koppla momsen till medlemskonton istället för göra separata shoppar.

* Moms på frakten(inom EU)räknas ut lite speciellt då vi säljer produkter med alla tre olika momssatser. Jag hoppas någon som läser detta vet hur det funkar så jag slipper förklara smile Den här punken gäller bara för admindel/bokföring och är inget som kunden skall märka av.

Inga problem, du lägger upp de tre olika momsklasserna i backenden och väljer för varje produkt vilken moms som ska användas. Sen visas denna bara på rätt shop eller för rätt kunder beroende på vilken lösning som du väljer om de båda fungerar.

Magento Community
Magento Community

sanmic
Member

Hej Goldfish,

Tack för snabbt svar!
Kanske en lyckträff för mig här då för jag har fått snurr på en Magento lokalt på en Ubuntu kärra som jag kör i VMWare.
Funkar riktigt bra, går tillräckligt snabbt för att det ska duga skarpt, men det kanske blir annat när man ska köra det skarpt förvisso.

Japp, vi har idag en webbshop som vi har en del pengar att handla för, men vi är väl inte direkt stenrika så hur mkt som helst får det inte kosta.
Med dedikerad server, menar du då att inhandla en server själv och ställa hos någon leverantör typ?

Om du känner att du vill får du jättegärna kolla på det här med företagskund närmare och återkomma med lite info.
Man borde ju kunna hantera det i samma shop eftersom man kan ange VAT/Org nr på sitt användarkonto.

Vet inte om du förstod hela momsgrejen på frakten inom EU som var min sista fråga.
Snabbt exempel:
Om en kund beställer nedanstående.
1 påse godis 200 gram för 20 SEK (12% moms)
1 bok 300 gram 100 SEK(6% moms)
1 tröja 500 gram 200 SEK (25% moms)

total vikt: 1000 gram
fraktpris: 99 SEK

De olika momserna blir då:
12% = (((200/1000) * 99) + 20) * 0,1071 = 4,26 SEK
6% = (((300/1000) * 99) + 100) * 0,0566 = 7,34 SEK
25% = (((500/1000) * 99) + 200) * 0,20 = 49,90 SEK
TOT Moms = 61,50 SEK

Ursäkta den röriga förklaringen, fick inte fram nån bättre nu, jag skyller på trötthet och sjuka barn smile
Jag hoppas ändå att den som läser detta förstår vad jag menar.

Tacksam för fortsatta svar!!

Mvh
Micke

Magento Community
Magento Community

Goldfish
Jr. Member

Total Posts:  13

Bra att du fått igång det!

Problemet brukar oftast vara småsaker som strular till det i slutändan, t.ex:
-Rättigheter så du inte kör allt i 666/777
-Momsen räknas fel på frakt
-Design
-Betalningsmoduler
-Fraktkopplingar och moduler, t.ex. postförskott
-Inläsningar av XML-filer för bilder/priser/EAN etc.

Gällande dedikerad server så kan även en hyfsad VPS fungera. Att köpa en dedikerad server som klarar er shop med riktigt god marginal idag och tre år framåt ligger på under 10k. Det finns många leverantörer att ställa burken hos, FS-Data, Bahnhof, Port80 m.m. Räkna 200-600kr/mån beroende på trafik. Med VPS kommer ni billigare undan.
Anledningen till jag rekommenderar server över webbhotell är inte bara prestanda utan även säkerhet och möjlighet till att göra konfigurationer.

Jag kan återkomma med information om företagskunder efter vi har tittat på det. Är som sagt säkert inget konstigt men utan att ha testat det skarpt vill jag inte kommentera det =) Jag vet att det funkar med två separata shoppar i vart fall.

Momsen förstod jag korrekt, du lägger upp momsklasser och väljer sedan vilken momsklass varje produkt ska ha. Sen kan du välja att det ska visas med eller utan moms beroende på slutkund eller vilken butik kunden är i.

Har du några andra mindre frågor så ska jag försöka hjälpa dig.

Magento Community
Magento Community

sanmic
Member

Japp, i nuläget har jag nog slarvat med tex rättigheterna, men det var mest för att få igång nåt att labba runt med.
Skaffar man en VPS så bör det inte vara några problems att få till rätt rättigheter efter lite trixande.

-Är det vanligt att momsen beräknas fel på frakten?
-Designen känns som den största puckeln, jag har inte riktigt greppat hur det är uppbyggt ännu.
-Betalningsmoduler behöver vi inte många, vi kör med DIBS idag samt vanliga bankgiro-inbetalningar.
-Fraktdelen som jag på förhand bävade för har jag hittat en modul för som passar perfekt, helt otroligt smile
-XML-filer för bilder osv, kan du ge ett exempel?

Låter som att vi siktar på en VPS då känns det som, iaf till att börja med, sen får man se hur det artar sig.

Nu ska jag försöka grotta ner mig lite i momsklasser och få det att funka som jag vill, har inte greppat det riktigt heller, men men, skam den som ger sig.

Du råkar inte veta hur man får snurr på DIBS-modulen? Den verkar funka här, men klagar på fel md5-nyckel eller vad det var, har inte felet framför mig.

Skickar dig ett pm å kollar om du har lust att hamna på min msn-lista, känner att det vore super med nån som har lite koll på det här systemet som man kan slänga iväg nån fråga till ibland.
Om det är ok med dig alltså.

Magento Community
Magento Community
Magento Community
Magento Community
Back to top