Posting in the Magento forums has been disabled pending the implementation of a new and improved forum solution which should better serve the community.

For new questions please post at magento.stackexchange.com, the community-run support site for the Magento community. We will be providing updates on the new forum solution soon. For questions or concerns please email community@magento.com.

Magento Forum

Hjälp med magento

BeeStore.se
Jr. Member

Total Posts:  7

Heej alla Magento fans där ute, jag har börjat intressera mig för Magento, och undrar då vilken fil jag ska ladda ner från magentos hemsida, det finns ett antal att välja mellan.

tacksam för svar. smile

Magento Community Magento Community
Magento Community
Magento Community

Sindre|ProperHost
Mentor

Total Posts:  1158

BeeStore.se - 28 April 2008 07:20 AM

Heej alla Magento fans där ute, jag har börjat intressera mig för Magento, och undrar då vilken fil jag ska ladda ner från magentos hemsida, det finns ett antal att välja mellan.

tacksam för svar. smile

Hei,

Kjører du Windows kan du laste ned .ZIP versjonen:
http://www.magentocommerce.com/downloads/assets/1.0/magento-1.0.zip

Hvis du bruker Linux/Unix kan du laste ned .tar.gz (litt mindre i størrelse):
http://www.magentocommerce.com/downloads/assets/1.0/magento-1.0.tar.gz

Innholdet er det samme i begge filene, men de er komprimert ulikt.

Lykke til med Magento!

Magento Community
Magento Community

BeeStore.se
Jr. Member

okej, nu har jag zippat ner det och lagt upp det pÃ¥ web servern. men när jag ska installera det sÃ¥ kommer det här medelandet upp. “PHP Extension “mcrypt” must be loaded” vad betyder det? hur fÃ¥r man bukt med det?

Magento Community
Magento Community

Sindre|ProperHost
Mentor

BeeStore.se - 29 April 2008 02:27 AM

okej, nu har jag zippat ner det och lagt upp det pÃ¥ web servern. men när jag ska installera det sÃ¥ kommer det här medelandet upp. “PHP Extension “mcrypt” must be loaded” vad betyder det? hur fÃ¥r man bukt med det?

Det betyr mest sannsynlig at serveren din ikke har mcrypt PHP extension installert. Du kan ta kontakt med din web hosting leverandør for mer informasjon om dette.

Her er kravene serveren må oppfylle for å kunne kjøre Magento programvaren:
http://www.magentocommerce.com/system-requirements

Magento Community
Magento Community

BeeStore.se
Jr. Member

Okej, mycket riktigt sÃ¥ var det sÃ¥! tack sÃ¥ mycket! men nu har det stött till ännu ett problem. när jag skulle sätta upp databasen i installations förloppet, jag fyllde i alla uppgifter rätt (tror jag iaf) sen när jag tryckte pÃ¥ fortsätter sÃ¥ kommer följande meddelande upp “Error in file: “/var/www/vhosts/beestore.se/httpdocs/app/code/core/Mage/Tax/sql/tax_setup/mysql4-install-0.7.0.php” - SQLSTATE[42S01]: Base table or view already exists: 1050 Table ‘tax_class’ already exists “ vad innebär det? :S

Magento Community
Magento Community

Sindre|ProperHost
Mentor

BeeStore.se - 30 April 2008 12:44 AM

Okej, mycket riktigt sÃ¥ var det sÃ¥! tack sÃ¥ mycket! men nu har det stött till ännu ett problem. när jag skulle sätta upp databasen i installations förloppet, jag fyllde i alla uppgifter rätt (tror jag iaf) sen när jag tryckte pÃ¥ fortsätter sÃ¥ kommer följande meddelande upp “Error in file: “/var/www/vhosts/beestore.se/httpdocs/app/code/core/Mage/Tax/sql/tax_setup/mysql4-install-0.7.0.php” - SQLSTATE[42S01]: Base table or view already exists: 1050 Table ‘tax_class’ already exists “ vad innebär det? :S

Det tyder pÃ¥ at databasen du forsøker Ã¥ installere i ikke er tom. Har du installert “Magento Sample Data”? Prøv Ã¥ tømme databasen eller lage en ny en, og sÃ¥ kjør installasjonen pÃ¥ nytt.

Magento Community
Magento Community

BeeStore.se
Jr. Member

okej. jag är väldigt tacksam för att hjälper mig sindre. jag har tagit bort den gamla databasen och lagt till en ny. men inan jag försöker installera pÃ¥ nytt, sÃ¥ vill jag veta vad “Magento sample data” är? vad ska jag göra med den?

Magento Community
Magento Community

Sindre|ProperHost
Mentor

BeeStore.se - 30 April 2008 06:26 AM

okej. jag är väldigt tacksam för att hjälper mig sindre. jag har tagit bort den gamla databasen och lagt till en ny. men inan jag försöker installera pÃ¥ nytt, sÃ¥ vill jag veta vad “Magento sample data” är? vad ska jag göra med den?

Magento sample data er demo-produkter og kategorier man kan installere for å teste shoppen. Eksempel på dette finner du på: http://demo.magentocommerce.com/

Grunnen til at jeg spurte er at databasen fylles opp med disse demo-produktene hvis man installerer sample data, og det kunne derfor være grunnen til at du fikk feilmeldingen under installasjonen av Magento.

Det er altsÃ¥ ingen vits Ã¥ installere sample data pÃ¥ en “live” shop, men kan være nyttig for Ã¥ teste funksjonaliteten.

Håper dette var forståelig smile

Prøv å installer på nytt med den nye databasen så skal det nok gå bra! Lykke til!

Magento Community
Magento Community

BeeStore.se
Jr. Member

okej jag förstår! tack så jätte mycket för hjälpen! nu är shoppen installerad nu ska den bara configueras så jag vill ha den. förresten om man vill göra om designen ändrar man då i index filen då? eller hur funkar det med design på en sån här plattform?

Magento Community
Magento Community

Sindre|ProperHost
Mentor

BeeStore.se - 30 April 2008 08:24 PM

okej jag förstår! tack så jätte mycket för hjälpen! nu är shoppen installerad nu ska den bara configueras så jag vill ha den. förresten om man vill göra om designen ändrar man då i index filen då? eller hur funkar det med design på en sån här plattform?

Magento er basert pÃ¥ themes og templates som defineres ved hjelp av sÃ¥kalte “blocks” i XML filer. Jeg vil anbefale Ã¥ lese Designer’s Guide to Magento for en introduksjon til dette. Jeg har ikke selv endret noe pÃ¥ designen, sÃ¥ kan dessverre ikke hjelpe deg noe med dette.

Magento Community
Magento Community

BeeStore.se
Jr. Member

Tack för all hjälp sindre! smile

Magento Community
Magento Community
Magento Community
Magento Community