Magento Forum

Moms? 

JesperDK
Sr. Member

Total Posts:  87
Denmark

Hey,

Bare lige hurtigt - er der nogen der har fået styr på brug af moms i forhold til en dansk webshop? - og hvis ja, som måske har tid til at guide mig i den rigtige retning?

Jeg har lige lagt v. 1.0 ind smile

Tak smile

Hilsen

- Jesper

Magento Community Magento Community
Magento Community
Magento Community

Thissel
Sr. Member

Total Posts:  80

Hej Jesper

Først skal du gå ind under Salg -> Momssatser og oprette en ny momssats for Danmark. Rate 1 skal sættes til 25.00, mens de andre bare skal være 0.00.

Herefter skal du gå ind i System -> Konfiguration og vælge fanebladet “Salg” hvor “Moms baseret på” skal sættes til “Leveres Fra”.
Til sidst skal du sørge for at du under fanebladet “Generelt” har valgt Danmark som Standardland.

Der for resten en lille fejl i standardinstallationen af 1.0 som gør at kunder der ikke er logget ind ikke får vist momsen. Dette retter du ved at gå ind under Kunder -> Kundegrupper og tilknytte momsgruppen “Retail Customer” til “NOT LOGGED IN”.

Håber det kan hjælpe dig videre smile

Magento Community
Magento Community

JesperDK
Sr. Member

Denmark

Hej Thissel,

Tak for dit svar tilbage smile Jeg har sat den op, på den måde som du skriver (samt valgt at prierne i shoppen er inklusiv moms). Men problemet er at, hvis jeg prøver at købe en vare, så lægger den moms oveni alligevel.
Eksempelvis denne: http://www.lindhardt.org/test/index.php/v-801.html… står til 299,- - når jeg lægger den i kurven, står den fortsat til 299,- og totalprisen er 299,-. Men når jeg kommer til sidste del af købsprocesen, lægger den pludselig moms oveni, så totalprisen bliver en anden.

Giver det mening? smile

Hilsen

Jesper

Magento Community
Magento Community

Thissel
Sr. Member

Hvis du går ind under egenskaberne for dit produkt og vælger fanebladet “Priser” er Tax Class så sat til “Taxable Goods”?
Hvis ikke, så er det nok fejlen…

Når du har sat det rigtigt op vil momsen blive vist allerede i indkøbskurven og ikke kun til sidst i betalingsprocessen.

Magento Community
Magento Community

JesperDK
Sr. Member

Denmark

Hej igen Thissel,

Tak for det nye forslag - men desværre har produktet allerede den korrekte Tax Class?

Hvis det kan være nogen hjælp, må du gerne få login til siden - det er jo kun en test side, så det skader jo ikke smile

Hilsen

Jesper

Magento Community
Magento Community

Thissel
Sr. Member

Hvis du sender mig en PM så vil jeg gerne lige kigge på det for dig.

Magento Community
Magento Community

JesperDK
Sr. Member

Denmark

Hej Thissel,

Det får du lige - tak for hjælpen. Det er garanteret bare et eller andet dumt jeg mangler.

Hilsen

- Jesper

Magento Community
Magento Community

Thissel
Sr. Member

Så virker det smile

På konfigurationssiden var “Moms baseret på” sat til “Leveringsadresse” i stedet for “Leveres fra”. Da kunden ikke indtaster leveringsadressen før selve checkout-proceduren kan momsen således heller ikke beregnes før da.

Ved at sætte den til “Leveres fra” beregner Magento momsen ud fra det land du har valgt som standardland.

Magento Community
Magento Community

Torben
Sr. Member

Total Posts:  149

Hej

Jeg har også lidt problemer med momsen.

Der er ingen problemer med ovenstående vejledning. Mit problem er at alle priser ved salg til private skal være inkl. moms og derfor bør ‘Catalog prices include tax’ sættes til ja, hvilket medfører at varerne i indkøbkurven bliver vist uden moms og derefter tillæges moms efter subtotalen. Priserne skal vises inkl. moms og så skal der til sidst stå hvad momsen udgør af det totale beløb. Det er normalen, men jeg er ikke 100% sikker på om modellen er lovpligtig.

Er der nogen der ved om det kan lade sig gøre at vise beløbene på denne måde?

Magento Community
Magento Community

Thissel
Sr. Member

Hej Torben

Hvis jeg forstår dig ret, så ønsker du at indkøbskurven, faktura mv. viser priserne for hvert enkelt produkt inkl. moms og momslinjen så hedder “Heraf moms:”.
Det kan så vidt jeg ved ikke lade sig gøre i Magento, men det er da noget som bør undersøges.

Hvis dansk lov kræver at beløbene vises inklusiv moms i hver enkel varelinje ved salg til private, så er det jo noget som vi må have implementeret.

Magento Community
Magento Community

JesperDK
Sr. Member

Denmark

Thissel - 13 April 2008 03:53 AM

Så virker det smile

På konfigurationssiden var “Moms baseret på” sat til “Leveringsadresse” i stedet for “Leveres fra”. Da kunden ikke indtaster leveringsadressen før selve checkout-proceduren kan momsen således heller ikke beregnes før da.

Ved at sætte den til “Leveres fra” beregner Magento momsen ud fra det land du har valgt som standardland.

Hej Thissel,

Mange tak for hjælpen! :D

Det virker nu som det skal. Problemet kommer først, hvis vi skal sælge til f.eks. Norge eller Grønland. Dér skal kunderne jo ikke betale moms, da de ikke er indenfor EU i forhold til momsregler.

På sigt ville det være mest brugbart, hvis man kunne sætte systemet op til f.eks. at bruge Danmark som standard modtager zone indtil kunden skriver noget andet. På den måde står det rigtigt overfor ens primære kunder - og hvis en nordmand vælger at handle i en dansk butik, kender han nok allerede til momsreglerne og ved han ikke skal betale dansk moms smile

Men tak for hjælpen!

Hilsen

Jesper

Magento Community
Magento Community

Thissel
Sr. Member

I såfald kan du jo evt. lave flere sprogversioner med forskellige momssatser…

Magento Community
Magento Community

Torben
Sr. Member

JesperDK - 15 April 2008 12:12 AM

hvis en nordmand vælger at handle i en dansk butik, kender han nok allerede til momsreglerne og ved han ikke skal betale dansk moms smile

Hej Jesper

Jeg forstår godt din problematik

Ifølge momsloven skal kunder uden for EU ikke betale moms. Private kunder inden for EU skal betale dansk moms så længe man ikke omsætter for mere end et par hundredetusinde (kan ikke huske grænsen) til det på gældende land. Overstiger man grænsen skal der betales moms i det land man sender varen til. Det er lige præcis derfor at der bliver tillagt dansk moms på amazon.co.uk.

Ovenstående regler kan selvfølgelig godt imødekommes med forskellige sprogversioner.

Et andet mere tricky problem er salg til virksomheder i andre EU lande. Såfremt kunden oplyser CVR nummer skal der ikke pålægges moms, og det er faktisk et lovkrav at moms nummeret registreres. Så vidt jeg kan se understøtter Magento ikke det som tingene er idag, men det er jo en problematik som alle andre brugere af Magento i EU må forholde sig til, og derfor er der håb for ,at der kommer en løsning.

Magento Community
Magento Community

Torben
Sr. Member

Det ser ud til at der løsning på vej: http://www.magentocommerce.com/boards/viewthread/4791/

Magento Community
Magento Community
Magento Community
Magento Community
    Back to top