Posting in the Magento forums has been disabled pending the implementation of a new and improved forum solution which should better serve the community.

For new questions please post at magento.stackexchange.com, the community-run support site for the Magento community. We will be providing updates on the new forum solution soon. For questions or concerns please email community@magento.com.

Magento Forum

Promotere nettbutikk

skjerfdeg.no
Sr. Member

Total Posts:  104
Norway

Tenkte det kunne vært spennende å hørt litt hvordan dere som har satt butikken ut i live har jobbet for å tiltrekke dere besøkende. Hvilke kanaler har dere markedsført dere gjennom, har dere gjort spesielle tiltak for å øke SEO, bruker dere AdWords, Finn, QXL?

Jeg opplever at den største utfordringen er å få siden kjent.

Magento Community Magento Community
Magento Community
Magento Community

ADoppel
Jr. Member

Total Posts:  14

Jeg mener at i 90% av tilfellene der du blir oppringt av noen som skal selge deg reklameplass så er det ubrukelig. De gode annonsestedene som Google Adwords og Facebook reklamerer aldri og det er en grunn til det.

Ting jeg mener er ubrukelig (men dette er avhengig av bransje, det er mulig det fungerer bedre for noen):

Oppføring i kataloger som f.eks. 180.no (alle bruker Google, her søker man kun etter tlf.).
Smartlinks (Finnfirma.no som drev det, vet ikke om det fortsatt eksisterer, men har dårlige erfaringer med det).

Ting som er greit:

Kvasir.no har gitt greie resultater, men er du veldig på sparern bør du kanskje bruke pengene et annet sted.
Kelkoo.no fungerer sikkert bra for produkter der folk ofte sammenligner, men er du mer spesialisert vet jeg ikke hvor mye dette egentlig hjelper.

Ting å passe på:

Ofte nÃ¥r du blir oppringt sÃ¥ starter selger med Ã¥ bare “bekrefte noen opplysninger”, men gÃ¥r sÃ¥ over til Ã¥ ville selge deg en oppføring. Blant annet 180.no driver slik at du skal logge deg inn for Ã¥ redigere søkeord. Det blir sÃ¥ masse mas om Ã¥ kjøpe flere søkeord, osv. Jeg mener ogsÃ¥ at tallene jeg fikk for hvor mange som søkte etter relevante søkeord for min bransje var ekstremt overdrevet. Har lite tro pÃ¥ at folk søker etter varer i sÃ¥nne kataloger.

Her om dagen ble jeg oppringt fra CreditInform (Experian) der selger bare ville “sende over en foretaksanalyse” og slengte inn noe om at det kostet noe sÃ¥ raskt at jeg nesten ikke fikk det med meg. For 3900 skulle jeg fÃ¥ en foretaksanalyse og en eller annen bekreftelse pÃ¥ at jeg hadde sÃ¥ god kredittvurdering. Dette var visst ekstremt viktig, men det mener jeg bare er tull. Skulle ogsÃ¥ fÃ¥ med en CD sÃ¥ jeg kunne kredittvurdere andre firmaer, men dette er vel lite nyttig for oss som driver nettbutikk.

Jeg ber alltid om å få tilbud på e-post så har jeg det skriftlig. Da slipper du å krangle om hva som har blitt sagt over telefon.

Så langt det er mulig kjøper jeg kun annonser der jeg betaler pr. klikk. Selgere lover ofte laaaangt mer enn de kan holde, så betaler du per visninger kan det fort bli lite klikk av det.

Magento Community
Magento Community

skjerfdeg.no
Sr. Member

Norway

Som deg ser heller ikke jeg de store fordelene ved å registrere seg for selskaper som finnfirma etc. Koster mye, gir lite. Det jeg har hatt mest hell med til nå er som deg ved bruk av AdWords.

Magento Community
Magento Community

AnneLise
Sr. Member

Total Posts:  154
Bergen, Norway

Vi har prøvd alt mulig rart av markedsføringskanaler, og havner stort sett tilbake på Google Adwords og Facebook som alltid har gitt gode resultater.

//Lise

Magento Community
Magento Community

skjerfdeg.no
Sr. Member

Norway

Går det ann å spørre hvor stort budsjett en operer med på Adwords og hvor mange besøkende en ca må generere for hvert salg?

Magento Community
Magento Community

AnneLise
Sr. Member

Bergen, Norway

Det kommer nok helt ann på hva du selger.

F.eks drev vi en butikk før som solgte mobiltelefoner, og da kostet det vanvittig mye Ã¥ annonsere der.  Men nÃ¥ nÃ¥r vi selger hundeutstyr (og det ikke er sÃ¥ mange om beinet), sÃ¥ koster det nesten ingenting.

I google adwords sÃ¥ velger du selv hvilket “dagsbudsjett” du vil ha (f.eks 100kr), videre hvor mye du er villig til Ã¥ betale for hvert klikk (f.eks 5kr).
Hvis du da legger inn søkeordet “skjerf” og er villig til Ã¥ betale 5 kr, mens noen andre har lagt inn ordet “skjerf” og er villig til Ã¥ betale 6 kr - sÃ¥ vil de som har det høyeste budet fÃ¥ vist sin annonse først, og nÃ¥r deres dagsbudsjett er brukt opp (annonsen klikket pÃ¥ 20 ganger), sÃ¥ vil den med nest høyest bud vises. 

Derfor gjelder det Ã¥ finne gode, ubrukte søkeord ogsÃ¥.  I skjerf bransjen bør en f.eks legge inn ordet skrevet pÃ¥ alle mulige mÃ¥ter, siden noen kanskje søker pÃ¥ sjal, sherf, sjerf etc.

Hvor mange besøkende du må ha pr salg varierer jo også etter hvilke produkter du selger, så dette må du prøve deg frem på.

Bruker du google analytics?  Dette er et gratisprogram hvor du kan se hvor mange (unike) besøkende du har, hvor de kommer fra etc.  Da er det en lett sak Ã¥ dele antall besøkende pÃ¥ antall salg, for Ã¥ se hvor mange besøkende du mÃ¥ ha pr salg.

Google analytics er integrert i Magento så det tar 2 minutter å sette det opp.

(1) Lag konto på analytics.google.com

(2) I magento: gå til system > instillinger > Google API (under salg) > aktiver google analytics, og trykk inn ditt google analytics kontonummer

Dette nummeret får du av google analytics, og ser noenlunde sånn ut: UA-5555555-5

//Lise

Magento Community
Magento Community

AnneLise
Sr. Member

Bergen, Norway

Men sjekk ut facebook annonseringen altsÃ¥.  Den er billig og virkelig bra!

Magento Community
Magento Community

skjerfdeg.no
Sr. Member

Norway

Takk for langt og informativt innlegg. Jeg har lenge vært bruker av både adwords og analytics slik at jeg har noe informasjon og gå etter. Men har jo ikke noe annet å sammenligne med foruten det jeg selv har funnet ut. Ikke forsøkt annonsering på Facebook enda, men bør kanskje vurdere det om det er så bra som du sier smile Hvordan er forresten prisnivået på facebook kontra adwords? Vanskelig å finne noe informasjon på dette på facebook sine sider.

Magento Community
Magento Community

AnneLise
Sr. Member

Bergen, Norway

Det er samme opplegg som på AdWords - altså bud og dagsbudsjett.
For våre hundeting ligger gjennomsnittsprisen pr klikk på rundt $ 0,4

Magento Community
Magento Community

Kenneth Dreyer
Jr. Member

Total Posts:  8

Barbershop - 22 October 2009 11:32 PM

Jeg mener at i 90% av tilfellene der du blir oppringt av noen som skal selge deg reklameplass så er det ubrukelig. De gode annonsestedene som Google Adwords og Facebook reklamerer aldri og det er en grunn til det.

Adwords bruker mange hundre millioner verden over på promotere Adwords. Prøv å kjøp et nesten hvilket som helst markedsføring- eller SMB-magasin i utlandet, så vil det nesten garantert være en Adwords-kuppong i det. I engelsk-talende land finner du de stort sett overalt hvor SMB er. I tillegg har de et egne folk som finner leads hos personer med stort potensial som ikke allerede bruker Adwords - da ringer de! Dette er selvfølgelig noe de ikke gjør på det lille norske markedet (enda), spesielt ikke til en ukjent nettbutikk..

Så en ting skal være sikkert - alle som ringer for å selge reklame prøver ikke å selge deg søppel. Dog skal jeg være enig når det gjelder katalogoppføringer. Det er som oftest ubrukelig markedsføring å betale for.

Magento Community
Magento Community
Magento Community
Magento Community
Back to top