Posting in the Magento forums has been disabled pending the implementation of a new and improved forum solution which should better serve the community.

For new questions please post at magento.stackexchange.com, the community-run support site for the Magento community. We will be providing updates on the new forum solution soon. For questions or concerns please email community@magento.com.

Magento Forum

Specificaties voor een groep producten

fourroses
Sr. Member

Total Posts:  125

Zou iemand me kunnen uitleggen hoe ik het volgende voor elkaar kan krijgen?
Ik ben nog maar net begonnen met mijn eerste webshop.

Ik heb bv. een fietsenwinkel met fietsen en zadels.

Nu wil ik op de detail pagina van een fiets een aantal specificaties laten weergeven:
- bv. frame, maten, versnellingen, kleur, etc.

Nu weet ik dat dit in pagina /template/catalog/product/view.phtml de omschrijvingen worden weergegeven.
Deze specificaties zouden alleen gelden voor de fietsen en niet voor de zadels.
Voor zadels zou er weer andere specificaties moeten worden weergegeven.

Wat voor soort attributen moet ik aanmaken?
En moeten er aanpassingen in view.phtml worden gemaakt?

Magento 1.3.2.2

Magento Community Magento Community
Magento Community
Magento Community

J_T_
Mentor

Total Posts:  1961
London-ish, UK

Ik zocht ook zoiets zelf:

http://www.magentocommerce.com/boards/viewthread/32022/

Je wilt een attribuut set “fietsen” waarbinnen de zadels ook vallen. Binnen die set maak je dan meerdere onderverdelingen, bijvoorbeeld “vering”, “zadel”, “versnellingen”, “remmen”.

Vervolgens moet je dmv deze threads je view.phtml aanpassen zodat je die onderverdelingen grafisch weer kunt geven ipv standaard in een lange lijst.

http://www.magentocommerce.com/boards/viewthread/4459/

Magento Community
Magento Community

fourroses
Sr. Member

Denk wel dat het op hetzelfde uitkomt, alleeen zadels valt niet onder fietsen maar accessoires.

Ik wil een attribuutset voor bv. ‘Modellen’ waaronder Stadsfietsen, en Racefietsen, etc. die een aantal specificaties weergeeft zoals afmeting, aantal versnellingen, etc.
En een attribuutset voor bv. ‘Accessoires’ waaronder Zadels, Remmen, Sloten, etc met andere specificaties.

Maaaar nu heb ik net besloten om de specificaties gewoon weer te geven via de Description en Short description.

Nu moet er wel nog een keuze gemaakt worden tussen afmetingen bv. voor de fietsen 40cm hoog, 45cm hoog, en 50cm hoog, of handschoen S, L, XL, XXL
Dan veranderd de prijs dus ook voor sommige producten. Ik zal hiervoor een nieuwe topic starten.

Magento Community
Magento Community

J_T_
Mentor

London-ish, UK

Lijkt erop dat jij de functionaliteit van attributen wat wilt laten overlappen met die van custom options.

De attributen kunnen alleen de exacte info van dat ene product tonen, niet om een product samen te stellen.

Klinkt mij alsof je de fiets als product met een reeks attributen wilt hebben en de zadel als optie. Maar ik weet zo 1, 2, 3 niet een manier om dan ook weer de attributen van de opties te tonen, voor zover dat uberhaupt ook maar bestaat.

Ze zult dus ff moeten bedenken wat er vast staat en wat er configureerbaar is. en wat je daar van wilt tonen. Ze zou bij de verschijdene computer shops inspiratie kunnen halen. Je frame is je PC en je zadel de videokaart bijvoorbeeld. Ik weet niet hoe zij dan de verscheidene attributen van de videocards tonen.

Magento Community
Magento Community

fourroses
Sr. Member

Ja, ik weet nog even nog niet hoe ik dit ga aanpakken.

Ik zag bij fietsenwinkel.nl, wat niet gemaakt is met magento, de optie staan als er andere maten waren van een product, en daarbij de prijs en in voorraad of niet.

Volgens mij gebruiken PC shops deze extentie:
http://www.magentocommerce.com/module/1812/auto-add-to-cart

Magento Community
Magento Community

J_T_
Mentor

London-ish, UK

Toen ik begon heb ik ook verscheidene methodes getest. Bundle, Grouped, Configurable, Custom Opties etc. er zijn meerdere manieren om veelal hetzelfde te bereiken. Welke het wordt hangt oa af van hoe je je voorraad managed, hoe je het wil presenteren en of je custom code werk wilt doen.

Als je wat budget hebt, kun je ook de “brillen tour” doen. Er zijn ontzettend coole Magento brillenshops waarbij je in meerdere stappen de boel samenstelt. Eerst het frame, dan de kleur, dan de lens, dan de accessoires. Zo zou je op een gestructureerde manier een hele fiets kunnen laten samenstellen alsmede op Magento’s eigen standaard functionaliteit vertrouwen voor diegenen die gewoon willen browsen en alles stukje bij beetje zelf in de winkelwagen willen zetten.

Zo’n verbouwing is voornamelijk visueel, omdat achter de schermen alles gewoon van de attributen gebruikt maakt. Zou dus niet eens heel veel hoeven te kosten en je steekt meteen met kop en schouders boven de rest uit. Kan me de domeinnaam niet herinneren maar je kunt het ongetwijfeld vinden. In de threads hier werd zelfs verteld welke Magento develop het had geimplementeerd.

Magento Community
Magento Community

fourroses
Sr. Member

Nog bedankt voor je info. Ik dacht eerst dat het wel zou lukken door bij het product te kiezen voor ‘Eigen opties’ helemaal onderaan.
Zo’n brillen tour is niet echt nodig.

Maar nu is het zo dat er dan niet gekeken kan worden hoeveel fietsen er in voorraad zijn met specifieke formaten of types.
B.v. fiets herenmodel en damesmodel / framemaat 42inch en 38inch ed.

Er wordt gekeken hoeveel van een fiets er op voorraad is en niet bv. 22 herenmodellen en 0 damesmodellen, en dat het damesmodel dan op is terwijl de voorraad op 22 staat.
----------------------------

Kun je me misschien aangeven wat ik het best kan doen gezien je er al wat ervaring mee hebt?
Er zijn fietsen met verschillende frameformaten, je heb dames/heren model en er zijn voor accessoires S M L XL mogelijkheden.
Deze kunnen verschillen in bv. frameformaten 38 - 42 - 48 inch en bv. alleen 38 en 48inch.

Er zijn zoveel mogelijkheden.

Magento Community
Magento Community

Goedkoopste Webshop
Sr. Member

Total Posts:  228
Netherlands

Dan kan je het beste gaan werken met een grouped product.
Je maakt allemaal simple products aan van de diverse maten.
Je hoeft daar alleen de maat en de prijs in te voeren en de voorraad.
Beschrijving hoeft niet dat doe je bij een grouped product.

Daarna maak je 1 grouped product. van 1 fiets.
Daar hang je weer alle simple products onder met de juiste maat.

Nu word dus van elke maat de voorraad bijgehouden.

Magento Community
Magento Community

fourroses
Sr. Member

Bedankt voor je antwoord en uitleg. Heb er even niet meer aan gewerkt, zit op ideal gegevens te wachten.

Magento Community
Magento Community

fourroses
Sr. Member

http://www.magentocommerce.com/knowledge-base/entry/tutorial-creating-a-configurable-product

Ik heb een configurable product moeten aanmaken en nu heb ik het zoals ik wil!
Heb veel gehad aan bovenstaande tutorial..

Magento Community
Magento Community

fourroses
Sr. Member

Ik zit nu met 1 probleempje,

Stel ik heb een geel en een rood t-shirt. De configurable product is ingesteld als gele hoofd foto.
Wanneer ik nu een rode bestel dan zie ik op de bestelpagina de gele foto (wel met bijschift rood).
Het mooiste zou zijn dat de foto van het betreffende simple product wordt gekozen op die vervolgpagina.

Is dit mogelijk ?

Magento Community
Magento Community

Gui
Guru

Total Posts:  588

daar zijn een aantal modules voor die dat doen en een tutorial:
http://inchoo.net/ecommerce/magento/create-a-color-switcher-in-magento/

Magento Community
Magento Community