Posting in the Magento forums has been disabled pending the implementation of a new and improved forum solution which should better serve the community.

For new questions please post at magento.stackexchange.com, the community-run support site for the Magento community. We will be providing updates on the new forum solution soon. For questions or concerns please email community@magento.com.

Magento Forum

Enterprise edition

Gui
Guru

Total Posts:  588

Nu weten we dus waarom de issue roadmap vooruit geschoven is, de Enterprise edition is er.

Yippie?
Ik moet zeggen, ik heb er een beetje dubbele gedachten bij. Natuurlijk is het fijn voor Varien om wat geld in het laadje te krijgen, maar waar gaat dit heen. 8900 dollar per jaar per server zijn geen bedragen voor de gemiddelde webshop dus dit is echt voor de grotere jongens.
Afgezien van de prijs lijkt me deze stap op het eerste gezicht niet echt een vooruit gang voor de gratis versie. Van de extra features wordt al een tijd gezegd (ja wel met kanttekening) dat dit beschikbaar komt zoals bijvoorbeeld de gift cards. Dus een beetje een tegenvaller.

Natuurlijk alle features zijn waarschijnlijk goed zelf te maken of te laten maken voor minder geld.

Daarnaast vind ik het een beetje bod om de community op deze manier te bedanken voor alle bugreports die Magento en dus ook de Enterprise editie toch echt beter maken. Moet de community dan per bug een bedrag gaan vragen? Dat is eigenlijk mijn voornaamste bezwaar. Ook speelt mee wat gaat er gebeuren met de open source versie? We weten allemaal dat de Amerikanen prachtige praatjes kunnen houden, maar wat voor acties gaan daar echt op volgen.

Ik ben benieuwd hoe jullie er over denken.

Magento Community Magento Community
Magento Community
Magento Community

J_T_
Mentor

Total Posts:  1961
London-ish, UK

Denk er hetzelfde over zo’n beetje.

Als ik de feature list lees denk ik niet dat ik m’n geld dubbel terug krijg. Kan die 9K wel ophoesten maar zie niet hoe ik daar profijt van ga krijgen.

Alleen het feit dat ze een garantie aanbieden (zonder de kleine letters gelezen te hebben) doet me denken dat er minder bugs zijn en meer QA gedaan is. Puntjes op de i zeg maar. Dat zou handig zijn om te zien in de community editie maar goed, zolang de updates voor CE niet vertraging oplopen zit ik niet te springen om over te stappen.

Ik verwacht dat de 1.3 tak vrij stabiel is, met alles wat ik nodig heb. De rest kan ik zelf wel regelen. Die Enterprise features zijn leuk maar niet echt van toepassing op onze situatie.

Ik heb verder geen probleem met het feit dat ze na “ons harde werk” er nu geld voor vangen. Dat is Open Source nou eenmaal. Ik kan zelf ook een fork maken en er geld voor vragen, dat is iedereen’s goed recht. Ik verwacht een hoop gezeik hierover van mensen die het niet goed begrijpen.

Vanuit hun oogpunt zullen ze de CE nodig blijven hebben want er zullen niet genoeg EE gebruikers zijn om op grote schaal bugs te vinden. Als ik naar SugarCRM kijk kan dit model prima naast elkaar lopen en beide partijen profiteren van elkaar.

Ik vind het eigenlijk wel een positieve move. Geeft hun wat geld wat voor stabiliteit zorgt, kunnen ze development van doorbetalen, hopelijk eens een servertje erbij voor deze site etc.

Magento Community
Magento Community

MarcelP102
Member

Total Posts:  55

Niet te vergeten er zit ook een ?nieuw? template bij: http://www.magentocommerce.com/images/uploads/enterprise_feature_img7.jpg
Iemand al een demo link gevonden?

Magento Community
Magento Community

J_T_
Mentor

London-ish, UK

Lijkt erg op de standaard themes, volgens was die screenshot een highlight van de speciale sales module voor speciefieke klanten.

Magento Community
Magento Community

Gui
Guru

Total Posts:  588

Klopt is eens spin off van de modern theme, waarschijnlijk alleen met een andere skin.  De rode balk is van de countdown sale module, lijkt me een leuke toevoeging.

@JT
Ja daar heb je gelijk in. Ik hoop echter wel dat ze technologie of vernieuwingen uit de corporate versie ook een klein beetje terugsluizen. Zonder geld uiteindelijk geen Varien en de verdere ontwikkeling wordt dan wel lastiger.
Maar de vraag blijft krijgen ze op deze manier klanten? Het lijkt mij een vrij hoog bedrag. Wellicht door een hoog service niveau te hanteren.

Magento Community
Magento Community

J_T_
Mentor

London-ish, UK

Ik heb zelf een tijdje software geschreven en verkocht en het is een nachmerrie om iedereen tevreden te houden, met zoveel verschillende operating systems, platformen, hardware, intellegentienivo’s etc. dus ik zou zelf ook voor een klein aantal veel-betalende klanten gaan ipv veel klanten voor een laag tarief. Haalt de druk van jezelf af. Net als met je winkel, is het ook 100 x makkelijker (minder weerstand) om de prijs naar beneden te doen ipv omhoog.

Ze doen nu een tijdje weining klanten op 9K per jaar en dan wellicht volgend jaar meer klanten op zeg 6K per jaar, wanneer het product er nog meer klaar voor is (minder support nodig)

Wat ook positief is is dat deze commerciele stap aantoont aan developers dat ze goed geld kunnen verdienen met commerciele modules. Dus hopelijk zien partners dit als een uitgelegen kans om zelf wat kwaliteitsmodules te komen voor ze een leuk bedrag kunnen vragen.

Dingen worden vaak pas serieus als er geld in omgaat. Dan hebben meer mensen er intresse in.

En het zal je nog verbazen hoeveel er wel graag 9K neertellen per jaar. Vergelijk je hosting kosten maar eens met de huur van een echte winkel in de hoofdstraat. Dan blijft er nog flink geld over om voor je ecommerce pakket te betalen ook. Als ik die extra functies had kunnen gebruiken zou ik er ook geen probleem mee hebben (zit tegen de 1m aan dit jaar als het ff meezit). Ik denk dat er meer dan genoeg zijn die het gaat ophoesten, en daarmee de vooruitgang steunen en de vraag naar 3rd party modules verder aanwoekeren wat weer tot meer kwaliteits Magento coder leidt.

Als ze nou eens die 1.3.1 live doen, dan ben ik blij smile

Magento Community
Magento Community

RealVine
Jr. Member

Total Posts:  2

Gun Varien toch dat ze eindelijk ook met Magento extra inkomsten kunnen genereren. Immers hebben zij Magento mogelijk gemaakt waar heel, heel veel mensen gratis van profiteren. De Enterprise versie biedt daarnaast features die voor de meesten niet relevant zijn, voor wat grotere bedrijven wel. Kortom, een hele logische en correcte stap van Varien.

Magento Community
Magento Community

firemedia
Jr. Member

Total Posts:  4
Drunen - The Netherlands

Op het begin had ik er ook dubbele gevoelens bij zoals hierboven genoemd word, je bied een gratis versie aan en vervolgens maak je een betaalde versie met de feedback die je gratis hebt gehad. Maar van de andere kant je hebt er wel een gratis versie voor gekregen. Denk dat we het maar gewoon moeten accepteren, als het geld geïnvesteerd zal worden in Magento zullen wij er alleen maar beter van worden.

Magento Community
Magento Community

GruusByte
Jr. Member

Total Posts:  17
Amsterdam, Nederland

Free Open Source en Commercial Open Source

Ik heb de afgelopen jaren met veel interesse Joomla, Sugar en Magento gevolgd. Ik denk dat de combinatie van commercie en (gratis) Open Source een goede is.

Je kunt op deze manier de krachten van deze verschillende werelden laten werken:
1. Open Source maakt dat ontwikkelaars bugs makkelijk kunnen vinden en met een oplossing komen.
2. Omdat je mee kan kijken in de code, kun je makkelijker addons maken.
3. Inkomsten zorgen ervoor dat partijen goede programmeurs kunnen zetten op lastige en minder spannende klussen. Een Open Source ontwikkelaar vindt testen, bugfixen en documenteren meestal niet zo leuk.
4. Centrale leiding/roadmap/visie zorgt dat er stappen vooruit gezet worden, in plaats van te veel gekibbel over details waarover verschillende contributors verschillende denken.
5. Community en brede (gratis) toepassing zorgt voor veel creativiteit.

Ik heb met Byte ooit eens gepoogd om met Joomla een duwtje richting commercie te geven. We gaven e10 per hostingpakket waarop Joomla kwam en vroegen onze partners (webdesigners, webdevelopers, marketing-, media- en communicatiebureau’s) e20 via de offerte/factuur voor de Joomla implementatie te doen. Dit leverde ons veel leuke reacties op en Byte was acuut de grootste Joomla donateur :).

Een goede Magento implementatie kost ook een paar centen en een goede Magento winkel levert vele euro’s op. Ik denk dat voor grotere partijen $10.000 niet te veel is. De dollar wordt immers ook steeds goedkoper ;).

Magento Community
Magento Community

josspyker
Member

Total Posts:  31

Wees blij dat varien een verdien model heeft. Niets in deze wereld is gratis.

Magento is een mooi pakket, maar niet zalig makend, maar het is wel iets wat nog steeds het beste open source pakket is tot op heden.

De enterprise versie is een verbetering en een aanwinst, maar je kan niet verwachten dat zoiets gratis wordt weggeven. Over de prijs valt misschien te twisten, maar vergelijk het eens met de huur van een normaal winkelpand.

De bron code is vrij beschikbaar dus ga aub niet klagen over functionaliteit die je mist, schrijf gewoon je eigen ding toch?

Groet,
Jos

Magento Community
Magento Community

Bas--v
Jr. Member

Total Posts:  1

Ik wil een webschop maken
Heb ik aan de community edition voldoende
Zo niet weet iemand waar ik terecht kan ?

Magento Community
Magento Community

J_T_
Mentor

London-ish, UK

Bas--v - 20 December 2010 02:41 AM

Ik wil een webschop maken
Heb ik aan de community edition voldoende
Zo niet weet iemand waar ik terecht kan ?

Ik moet van A naar B, is een fiets voldoende?

Niet echt een vraag waar we wat mee kunnen. Maar gezien het feit dat duizenden successvolle web shops op Magento CE draaien, kun je allicht met CE beginnen. Kun je daarna kijken of je toch een auto nodig hebt of met de trein wilt.

Magento Community
Magento Community
Magento Community
Magento Community
Back to top