Magento Forum

Page 1 of 2
Helt begynder.. håber i har tid

Senetor
Sr. Member

Total Posts:  259
Denmark

Hej allesammen

jeg er ny herinde og med magento… men har fået et par aftaler i hus og skal nu lave en shop..

Er der nogen der kan henvise til dansk installations vejledning

komme med forslag til super lækre moduler

Håber i har tid og lyst til at hjælpe, med tiden kan jeg måske betale mig fra det men nu skal jeg lige have shoppen op og køre..

Magento Community Magento Community
Magento Community
Magento Community

powerhosting.dk
Guru

Total Posts:  549

Anderssogaard - 31 March 2009 03:49 AM

Hej allesammen

jeg er ny herinde og med magento… men har fået et par aftaler i hus og skal nu lave en shop..

Er der nogen der kan henvise til dansk installations vejledning

komme med forslag til super lækre moduler

Håber i har tid og lyst til at hjælpe, med tiden kan jeg måske betale mig fra det men nu skal jeg lige have shoppen op og køre..

Hej Anders og velkommen.

Den er godt nok ikke på dansk, men jeg plejer at bruge denne fra wiki´en (som copy/paste)

Hvis du ikke har ssh-adgang, kommer du nok ikke udenom at skulle downloade magento, pakke den ud og uploade til dit hotel

God vind med projektet!

Magento Community
Magento Community

Senetor
Sr. Member

Denmark

Tak… det bliver nok sidste måde… ellers har jeg mulighed for at opgradere til nyere version… skal de filer der er på webhotellet bare overskrives eller hvordan

Magento Community
Magento Community

powerhosting.dk
Guru

Anderssogaard - 31 March 2009 04:31 AM

Tak… det bliver nok sidste måde… ellers har jeg mulighed for at opgradere til nyere version… skal de filer der er på webhotellet bare overskrives eller hvordan

Magento´s connect manager er et glimrende værktøj til at opdatere Magento med.  Tjek evt. ditdomæne.tld/downloader eller log på gennem Backenden -> System -> Magento Connect -> Connect Manager

Magento Community
Magento Community

Senetor
Sr. Member

Denmark

Skal det sættes op nogen nogen måde? Sidst jeg prøvede dette synes det ikke rigtig at fungere…

Magento Community
Magento Community

powerhosting.dk
Guru

Anderssogaard - 01 April 2009 03:27 AM

Skal det sættes op nogen nogen måde? Sidst jeg prøvede dette synes det ikke rigtig at fungere…

Nej, det skulle gerne bare virke. Får du en fejl eller lign. ? Måske dit webhotel kan hjælpe dig bedre her.

Magento Community
Magento Community

Torben
Sr. Member

Total Posts:  149

Anderssogaard - 01 April 2009 03:27 AM

Apache skal have skriverettigheder til alle filer og mapper.

Magento Community
Magento Community

Senetor
Sr. Member

Denmark

Ja.. får denne fejl, jeg installerer via en webaplikation som min host udbyder…

Error: Please check for sufficient write file permissions

Your Magento folder does not have sufficient write permissions, which this web based downloader requires.

If you wish to proceed downloading Magento packages online, please set all Magento folders to have writable permission for the web server user (example: apache) and press the “Refresh” button to try again.

Så slet ikke der var skrevet igen… Vil det sige jeg skal sætte alle mappe og filrettigheder til 777??

Magento Community
Magento Community

Torben
Sr. Member

Anderssogaard - 01 April 2009 08:11 AM

Vil det sige jeg skal sætte alle mappe og filrettigheder til 777??

Ja, alt skal sættes til 777.

Magento Community
Magento Community

powerhosting.dk
Guru

Torben - 01 April 2009 09:59 AM

Anderssogaard - 01 April 2009 08:11 AM
Vil det sige jeg skal sætte alle mappe og filrettigheder til 777??

Ja, alt skal sættes til 777.

Vær opmærksom på at alle på serveren nu har fuld adgang til den mappe. Hvis der er tale om shared hosting, kan det være et potentielt sikkerhedshul af dimensioner. Det er sjældent en elegant løsning at 777´e sine mapper.  (selvom det er nemt)

Hvis man er alene på serveren, eller stoler på sine naboer er det naturligvis ligegyldigt.

Magento Community
Magento Community

Torben
Sr. Member

Hvis du kører en velfungerende Magento installation på en shared host, bliver hver enkelt shop/site afviklet under sin egen bruger, og så har Apache automatisk de nødvendige rettigheder (Magento kører ikke hvis safe_mode er sat til on, hvilket udelukker de alm. billige webhoteller).

På en dedikeret eller virtuel dedikeret server er der ingen problemer med 777.

Der er dog en situation hvor 777 eller afvikling af Apache med egen bruger er problematisk. Hvis sitet bliver hacket er der fri adgang til at uploade farligt materiale til mapper med 777 og faktisk hele sitet hvis man afvikler Apache med egen bruger.

Der er selvfølgelig altid en risiko for at blive hacket, men når man giver fuld skriveadgang skal man være lidt kritisk med hvad man lægger på sitet. Det er f.eks. torskedumt at lægge en WordPress på samme site som Magento. WordPress er nemlig et af hackernes yndlingsmål, og er WordPress først hacket, er der fri adgang til sitet, hvis der er fuld skriveadgang.

Hvis du har en dedikeret eller virtuel dedikeret server kan du helt undgå 777 ved at skrive følgende i en kommandoprompt, hvilket opgraderer hele installationen:
./pear upgrade-all
rm -rf downloader/pearlib/cache/* downloader/pearlib/download/*

Magento Community
Magento Community

Senetor
Sr. Member

Denmark

Jeg takker for alle oplysninger, til at starte med skal det bare være nemt så jeg kan lære at bruge systemet, har dog allerede varer aftaler som jeg kan smide på shoppen… meeen skal lige finde ud af hvordan magento fungerer, jeg er kun vant til at lave cms systemer…

Jeg skal have lavet produkt grupper fra forskellige firmaer, der sender mails ud til dem hvis deres varer bliver bestil… er det muligt i magento??

det vil sige selvom det er samme produkter kommer de fra forskellige leverendører, som hver især skal have besked når deres vare er valgt..

Magento Community
Magento Community

Kammalou
Sr. Member

Total Posts:  285
Denmark

Vi har udviklet et B2B Modul der vil løse netop den problemstilling.

find . -type d -exec chmod 777 {} \;
- Vil ændre alle directories til 777 i det aktuelle bibliotek og rekursivt ned derfra.

Magento Community
Magento Community

Senetor
Sr. Member

Denmark

ok… lyder spændende grin

er det muligt i magento at integrere csv filer??

evt. holde lagerstatestik “på lager ja” direkte fra grosist?

Magento Community
Magento Community

activevps.dk
Member

Total Posts:  66
Denmark

Anderssogaard - 09 April 2009 08:30 AM

ok… lyder spændende grin

Ja det kan nok helt sikkert lade sig gøre med sådan live lager statistik men der skal en del programmerings arbejde til for at integre det i Magento..

Magento Community
Magento Community

Kammalou
Sr. Member

Total Posts:  285
Denmark

activevps.dk - 09 April 2009 12:37 PM

Anderssogaard - 09 April 2009 08:30 AM
ok… lyder spændende grin

Ja det kan nok helt sikkert lade sig gøre med sådan live lager statistik men der skal en del programmerings arbejde til for at integre det i Magento..

Du kan sagtens importere csv filer i magento. læs eventuelt : http://www.magentocommerce.com/boards/viewthread/7926/

Løsningen med grossist status kræver vel du finder ud af om det er magento der skal undersøget grossistens status.
Eller det er grossisten der updatere status.
I begge tilfælde skal du kende din grossists ERP. Eller om muligt hvilke webservices han måtte stille tilrådighed fra hans ERP.
Dynamics NAV har i 2009 versionen implementeret .NET Web Services der vist nok bør erstatte deres NAS.
- Om det virker ordentligt har jeg endnu ikke haft muligheden for at teste.

Magento Community
Magento Community
Magento Community
Magento Community
    Back to top
Page 1 of 2