Magento Forum

Server 500 error na nieuwe instalatie + Folder permissies instellen Magento Connect

gtube
Jr. Member

Total Posts:  8
Netherlands

Allereerst wil ik hallo zeggen ... ben nieuw hier op het forum smile nieuw op gebeid magento.

Sinds gister heb ik mijn eerste magento geinstaleerd. Maar vraag me af of ik alles wel goed heb gedaan.
De mainpage van de shop word geladen en verder ziet alles er goed uit ... maar wanneer ik linkjes volg in de shop krijg ik server 500 errors.

Internal Server Error

The server encountered an internal error or misconfiguration and was unable to complete your request.

Please contact the server administrator, webmaster@shop.4wlns.nl and inform them of the time the error occurred, and anything you might have done that may have caused the error.

More information about this error may be available in the server error log.

Additionally, a 500 Internal Server Error error was encountered while trying to use an ErrorDocument to handle the request.

Ik heb een dedicated server en heb alle benodigde softwar/extensions laten installeren. curl/pdo enz

linux
centos
php 5.2.8

Zou iemand op dit forum me kunnen helpen met uitvinden wat deze server 500 error veroorzaakt? Ik heb nog niet genoeg kennis om het error log te bekijken.
IK d8 zelf misschien aan mod_rewrite maar deze werkt in joomla ook gewoon

Graag advies ...

Gr Marcel

Magento Community Magento Community
Magento Community
Magento Community

Gui
Guru

Total Posts:  588

Hoi en welkom!

heel waarchijnlijk staan de permissies van de bestanden niet goed. Ik neem aan dat je SSH toegang hebt tot de server?

dan kan je deze comando’s intypen en uitvoeren.

chmod o+w var var/.htaccess app/etc
chmod -R o+w media

Voor uitgebreidere info:
http://www.magentocommerce.com/wiki/magento_installation_guide
http://www.magentocommerce.com/wiki/groups/227/installing_magento_via_shell_ssh

Magento Community
Magento Community

J_T_
Mentor

Total Posts:  1961
London-ish, UK

In mijn ervaring komen 500 server errors bijna altijd van verkeerde htaccess en VirtualHost files. Check daar eerst zou ik zeggen.

Magento Community
Magento Community

gtube
Jr. Member

Netherlands

Dankje voor de antwoorden ... smile

Het was idd een .htaccess file die niet in de hoofdmap van magento was geplaatst.
Waarschijnlijk mis gegaan tijdens uploaden.
Ik heb deze toegevoegd en nu werkt alles perfect ... Het is me vanmiddag zelfs gelukt om magento in joomla te verbinden via jfusion.

Behalve dan de magento connect feature ...

error met file permissions ...

Ik gebruikte voorheen private shell voor shh toegang, de trail periode is onlangs afgelopen dus kan nu niet inloggen via shh.
Via putty en andere shh aplicaties kan ik nog niet werken ... private shell was makkelijk in gebruik. Maar om nu weer 50 euro te investeren :( misschien heeft iemand tips voor een ander shh ftp tool wat makkelijk in gebruik is.

Of alles via ftp chmodden naar 777 ???
Dat zijn erg veel folders :(

Magento Community
Magento Community

gtube
Jr. Member

Netherlands

Heb al een oplossing ik heb op duchento een taal file gedownload en deze geupload in magento folder en nu is de shop al vertaald smile

Is het zo dat ik op deze website bij magento connect geen files kan downloaden?

Magento Community
Magento Community

Gui
Guru

ja. je haalt hier de Extension-key op en plakt deze in je Magento Connect manager. Die vind je onder Systeem>Magento Connect> MC Manager

Ik gebruik Bitvise Tunnelier als SSH client.

Magento Community
Magento Community

J_T_
Mentor

London-ish, UK

Ik PuTTy. Ben ook van mening dat je er vroeg of laat toch aan moet geloven, dat zwartje windootje met command line statements. Met Magento doe je zelf al een stap in de meer serieuze richting en daar komt nou eenmaal hard core sysadmin bij kijken. Sowieso als je straks de boel wilt tweaken voor performance.

Twee vaste “tabs” in mij browsers:

http://www.ss64.com/bash/

http://www.tuxfiles.org/linuxhelp/vimcheat.html

Als je vim na een dagje onder de knie hebt, wil je niet eens meer terug naar een GUI. Lekker direct de files bewerken, snel en handig.

PS chmod en chown werken ook recursively, met -R. Zo zou je met 1 command je hele server kunnen 777-en. Of dat wijs is is een ander verhaal wink

Magento Community
Magento Community

gtube
Jr. Member

Netherlands

Dankje voor de tips ...

Ik ben echt een leek op het gebeid van shh en linux ...

Heb de shh cleint gedownload ziet er niet zo makkelijk uit. Denk niet dat ik deze kan configureren zodat ik in de server ROOT kan gaan inloggen. Private shell had een makkelijke interface en soort help menu om in te loggen. Op de een of andere manier lukte me het daar wel om de instellingen goed te krijgen.

Hier heb ik wel wat aan in de toekomst voor nu te moeilijk denk ik ...
http://www.ss64.com/bash/

of topic

Ben eind 2007 begonnen met Joomla sites. Heb een eigen server gehuurd en wil nu software/extensions enz , zelf kunnen installeren. Zit er ook aan te denken om mijn baan op te zeggen en fulltime naar school te gaan richting webdesign/server beheer.
Ben me al aan het oriënteren voor een studie in deze richting maar ik vraag me af welke opleidingen aan deze onderstaande onderdelen voldoen. Ben bang dat hier niet echt gerichte opleidingen voor zijn of wel ?

html, css, java, sql, php, linux, systeem veiligheid/tweaken

Magento Community
Magento Community

gtube
Jr. Member

Netherlands

Oke het is me al weer gelukt om in shh in te loggen via SecEx 30 day trail versie smile Deze had toevallig ook een help wizzard ...

Hier onder een afbeeling ...
Wanneer ik op folder shop sta en op rechter muis knop druk, dan verschijnt er een popup met wat mogelijkheden

1 daarvan is //secure command promt here//
Kan ik daar dan een command line invoeren ?
en welke precies. Want wil alleen de magento folders die allemaal 777 moeten hebben chmodden
magento connect werk namelijk niet wanneer ik alleen de aangegeven 5 folders tijdens installatie chmod naar 777

Image Attachments
magento.JPG

Magento Community
Magento Community

Gui
Guru

Misschien is het even nuttig om even exact je server specs op te schrijven en ook hoe je PHP hebt draaien. (suEXEC of suPHP(?) of niet zo)
Van de mogelijkheden van een dedicated weet ik niet heel veel af maar JT kan dan vast wel wat nuttige tips geven.

//secure command promt here// zou heel goed kunnen. Volgens mij valt de rechtermuis knop van de afbeelding af. Ik zie hem in ieder geval niet.

Magento Community
Magento Community

gtube
Jr. Member

Netherlands

suEXEC idd heb daar al eerder over gelezen ... volgens mij heeft mijn dedicated server dit niet draaien,
IK denk dat wanneer ik dit wel had draaien ik geen problemen had met magento connect en file permission error.

Maar nu wil magento dus alle folders writable hebben ... vraag me ook af of dit geen security risk is ...

Heb php 5.2.8 met heel wat extensies
Apache Linux centos

Magento Community
Magento Community

Gui
Guru

Als je deze problemen hebt, heb je naar alle waarschijnlijkheid wel een van deze draaien.
Dan moeten de bestands-permissies op 644 staan en de mappen op 755
(Na ieder Magento Connect gebruik moet je dan de permissies weer terug zetten, dat is in ieder geval mijn ervaring.)

Hoe je kan controleren of dat wel of niet het geval is durf ik niet te zeggen.

Google: voor suPHP kan je in de ssh console intypen: find / -name suphp

Magento Community
Magento Community

J_T_
Mentor

London-ish, UK

Als je dan toch nog de commands in die GUI moet typen, waarom dan niet direct in de shell?

In Putty connect met je server met welke username dan ook.

Om root privileges te krijgen type je:

# su -

Dan vraagt ie je password voor root.

Nu ben je root:

# cd /var/web/wat/je/path/ook/maar/is/naar/magento

Dan heb je 2 opties. Of he chown-ed alle files zodat je apache of pear client er eigenaar van is en ze kan overschrijven of je maakt ze 777 zodat iedereen ze kan herschrijven:

# chown -R apache:apache app

Did maakt, recursively dus ook all subfiles en folders, all files en folders in /app van user apache en groep apache. Herhaal voor all folders.

# chmod -R 777 app

Ditmaakt ze 777. Herhaal voor alle folders.

Dan:

# ls -l

(2 keer de L)

Dit laat zien of je ze allemaal gehad hebt.

Maar ze allemaal doen is niet ideaal en zou niet nodig hoeven zijn. Bij mij lijkt het alsvolgt:

[root@mijnserver magento]# ls -l
total 1748
drwxr
-xr-x  4 root   root      4096 Jan 22 13:22 404
drwxr
-xr-x  7 root   root      4096 Feb  1 15:46 app
-rw-r--r--  1 root   root      1579 Feb  2 23:07 cron.php
drwxr
-xr-x  8 root   root      4096 Feb  1 15:47 downloader
-rw-r--r--  1 root   root      1150 Jan 22 13:22 favicon.ico
-rw-r--r--  1 root   root      1892 Jan 22 13:22 index.php
-rw-r--r--  1 root   root      1901 Jan 22 13:22 index.php.sample
-rw-r--r--  1 root   root      6129 Jan 22 13:22 install.php
drwxr
-xr-x 11 root   root      4096 Jan 22 13:22 js
drwxr
-xr-x  8 root   root      4096 Feb  1 15:46 lib
-rw-r--r--  1 root   root     10421 Jan 22 13:22 LICENSE_AFL.txt
-rw-r--r--  1 root   root     10410 Jan 22 13:22 LICENSE.txt
drwxr
-xr-x  7 apache apache    4096 Jan 22 17:41 media
-rwxr-xr-x  1 root   root      2982 Jan 22 13:22 pear
-rw-r--r--  1 root   root       751 Jan 22 13:22 php.ini.sample
drwxr
-xr-x  3 root   root      4096 Feb  2 23:07 pkginfo
drwxr
-xr-x  4 root   root      4096 Feb  1 15:29 report
drwxr
-xr-x  6 root   root      4096 Jan 22 13:22 skin
-rw-r--r--  1 root   root     14597 Jan 22 14:09 STATUS.txt
drwxr
-xr-x  7 root   root      4096 Feb  1 15:22 var

Note dat ik Connect vermijd als de plaag dus mijn pear folder zal wel niet optimaal zijn ingesteld.

De var folder is ook belangrijk:

[root@mijnserver magento]# ls -l var
total 8
drwxr
-xr-x 2 root   root   4096 Jan 22 13:22 backups
drwxrwxrwt 2 apache apache   40 Jan 29 13
:50 cache
drwxr
-xr-x 2 root   root   4096 Jan 22 13:22 report
drwxrwxrwt 2 root   root     40 Feb  1 13
:42 session

Zie hoe apache eigenaar is van sommige files en folders, zodat die zonder probleem er naar kan schrijven.

Ik heb (knock wood) nooit serieuse problemen gehad met Magento sinds 1.x al heb ik wel een aantal bug reports lopen.

Putty is misschien wat eng, had er zelf ook moeite mee, maar je hebt iig direct toegang zonder tussen-ware.

Belangrijkste commands:

# mysqldump -u root -p --quick database_naam > database_naam_backup_[timestamp].sql

Dit logt je in MySQL als root en vraagt om je password. Het dumpt dan een backup van je database

# cp -R magento magento_backup_[timestamp]

Dat maakt een backup door de hele rits te kopieren (inclusief je DB backup).

Nu kun je naar hartelust alles verneuken. Om je backup weer te fixen:

# mv magento magento_verneukt

Dit renamedt de originele folder

# mv magento_backup_[timestamp] magento

Dit renamedt je backup terug naar de originele folder

# mysql -u root -p

Dit logt je in MySQL als root en vraagt om password.

mysql> DROP DATABASE `database_naam`;

Delete de verprutste database

mysql> CREATE DATABASE database_naam CHARACTER SET utf8 COLLATE utf8_general_ci;
mysql> exit;

# mysql -u root -p database_naam < database_naam_backup_[timestamp].sql

Dit herstelt je database naar het gebackupde origineel.

Dat is het belangrijkste! op de command line heb je geen undo dus hou goed bij wat je hebt gedaan en wat je gaat doen. Text editors als vim hebben wel een undo.

Ik hou er zelf een notitieblokje bij (in Notepad) om commands te noteren en er van te leren of ze weer op te zoeken.

Magento Community
Magento Community

Gui
Guru

cool, dank je, das handig.

JT. Hoe installeer je een MC extensie in shell?

gtube: Ik zou één werkwijze kiezen, of shell zoals JT. in jou situatie denk ik aan te raden of via Magento connect. Gebruik het niet door elkaar.
Kies je MC dan blijf je bezig met het instellen van die permissies iedere keer dat je het gebruikt. En vergeet je een permissie dan loop je het risico dat MC niet alle bestanden kan updaten. Ik kan je verzekeren dat dat gaat gebeuren.

Magento Community
Magento Community

J_T_
Mentor

London-ish, UK

Ik ben volop in de catalogus-bouw fase en heb helemaal niks geen extensies geinstalleerd. Heb dit bewust gedaan omdat ik wist dat er meerdere officiele Magento updates zouden komen in de tussentijd. Als ik 1 ding heb geleerd van jaren osCommerce en andere modulaire software is dat het snel een zooi wordt, ook al probeer je het netjes te doen.

Heb al wel ff met osCommerce import gespeeld omdat ik die moet hacken en heb die wel op een test shop met Connect gedaan, wat trouwens prima verliep.

Pas als ik alle producten, CMS pagina’s en instelling “perfect” heb ga ik kijken wat er dan nog steeds niet in de core zit ingebouwd wat ik nodig heb en dan doe ik het waarschijnlijk alsvolgt:

Kopieer m’n “basis shop” naar een dev shop. Run daar COnnect in en haal de modules. Test test test test. Als ik er blij mee ben, kopieer de modules naar de echte shop via SVN of Beyond Compare. Het principe is iig zelf de macht te houden en 0 core files te editen (wat mooi kan met Magento, in tegestelling tot osC etc.).

Alternatief: http://www.magentocommerce.com/wiki/groups/227/installing_extensions_via_ssh maar dat gaat nog steeds via Pear dus zelfde permission “issues” gelden dan alsnog.

Magento Community
Magento Community

Gui
Guru

even off-topic....kijk uit met die osCommerce extensie. Op die manier heb ik ook de bestelling geïmporteerd en dat werd een chaos. Bestellingen van klant A waren bij klant B te lezen.

Magento Community
Magento Community
Magento Community
Magento Community
Back to top