Posting in the Magento forums has been disabled pending the implementation of a new and improved forum solution which should better serve the community.

For new questions please post at magento.stackexchange.com, the community-run support site for the Magento community. We will be providing updates on the new forum solution soon. For questions or concerns please email community@magento.com.

Magento Forum

1 checkout met meerdere stores

snorrr
Jr. Member

Total Posts:  22

Ik heb de volgende vraag over de mogelijkheden met Magento en ik hoop dat deze hier beantwoord kan worden.

Als ik het goed begrepen heb uit de documentatie, kan ik een website aan maken met 1 of meerdere stores welke onder andere, de klanten delen.

In verband met SSl certificaten die slechts op 1 domein werken heb ik de volgende vraag:

Ik heb 1 website en 2 stores, te bereiken onder domeina.nl en domeinb.nl. Is het nu mogelijk om op domeina.nl een SSL certificaat af te sluiten, om dan vervolgens de mensen die op domeinb.nl hun winkelwagentje vullen te laten afrekenen, de checkout op domeina.nl, zodat ik slechts 1 SSL certificaat nodig heb.

Ik hoop dat mijn verhaal een beetje te volgen is en anders hoor ik het graag als het nog niet helemaal duidelijk is. Alvast bedankt voor de moeite.

Groeten,

Snorrr

Magento Community Magento Community
Magento Community
Magento Community

J_T_
Mentor

Total Posts:  1961
London-ish, UK

Nee, sessies werken niet op andere domeinnamen. Zonder de boel te hacken gata het niet werken. Je zou de basket en alles in de database moeten schrijven en ze in laten loggen zodat je helemaal onaghankelijk van sessies en cookies bent en ze dan naar de andere domein sturen waar ze weer in moeten loggen.

Trouwens, bedoel je niet 1 installatie, 2 websites elk op een eigen domein?

SSL certs zijn ook niet zo duur meer. Als je payment provider zelf hun transactie gedeelte beveiligd hebben, hoef je zelf alleen maar login gegevens te beveiligen met een goedkoop certificaatje. Om je gebruikt niet meerdere domeinnamen maar gata met subdomeinen werken en dan koop je een (dure) wildcard SSL.

Magento Community
Magento Community

snorrr
Jr. Member

Bedankt voor de snelle reactie.

Met 1 website en 2 stores bedoel ik de begrippen zoals ze in Magento gebruikt worden. In werkelijkheid zijn het 2 domeinnamen, 2 verschillende ingerichte webshops, maar dan in 1 magento admin.

Magento Community
Magento Community

Gui
Guru

Total Posts:  588

Lastig al die termen. Als ik het goed begrijp heb je in de Magento Admin 1 Website te noemen “Mijn BVs” Daaronder heb je twee winkels te weten “AH” en “Gamma” die weer één of meerdere winkelinzichten hebben.

Mijn BV (= Magento Admin)
              |
              |
____AH   --- Winkelinzicht 1t/m onbeperkt

|
              |
___Gamma  --- Winkelinzicht 1t/m onbeperkt

Uitgaande van het volgende: www.mijnbv.nl is je hoofddomein met SSL certificaat (de Basis_url). Als je alles goed instelt kunnen bezoekers op www.AH.nl artikelen in de winkelwagen plaatsen en op www.gamma.nl extra producten aan die zelfde winkelwagen toevoegen. (De basis_link_url).  De checkout loopt dan via www.mijnbv.nl. Dus kijk je in je mandje dan zie je: http://www.ah.nl/checkout/cart/ ga je door met de bestelling dan zie je https://www.mijnbv.nl/checkout/onepage/ Ook de klanten zijn gedeeld.
Met deze methode “fake” je dus eigenlijk de beide domeinnamen.

Maak je Twee websites aan “Mijn BV” en “Mijn Echte BV” Dan kan het volgens mij niet.

Magento Community
Magento Community

snorrr
Jr. Member

Beste GUI,

Hartelijk dank voor je uitgebreide reactie. Qua Magento termen zitten we volgens mij op 1 lijn.

Ook de opstelling die ik in gedachte heb om en 1 gedeelde winkelmand te gebruiken en met slechts 1 SSL certificaat af te kunnen. Is er informatie ergens te vinden over het instellen van bovenstaande sistuatie? Dus meerdere winkelwagens maar uiteindelijk bij de checkout van 1 en dezelfde domein uit te komen?

Alvast bedankt!

Magento Community
Magento Community

Gui
Guru

Total Posts:  588

Deze links bieden veel info, maar die had je wellicht al gevonden:

http://www.magentocommerce.com/media/webinar-archive/getting-the-most-out-of-multi-store-management/view
http://www.magentocommerce.com/knowledge-base/entry/overview-how-multiple-websites-stores-work

Heel nuttig is ook, een must-read voor je alles helemaal uitwerkt
http://www.crucialwebhost.com/blog/how-to-setup-multiple-magento-stores/

Ik maak vandaag wel een nieuwe topic aan hoe je het kan instellen. Is voor iedereen wel handig.

Edit:
Is eigenlijk niet nodig, is vrij simpel. Ervan uitgaande dat je bovenstaande links hebt bekeken en twee Winkels (met een of meerder winkelzichten) hebt aangemaakt.

--Selecteer een winkelinzicht (linksboven bij “Scope huidige configuratie")
Ga naar je admin>Systeem>Configuratie>General>Web

Kopje Onveilig
Laat je “Basis URL” ongewijzigd
Verander je “Basis link-URL” in de gewenste domeinnaam, sluit af met een “/’ Dus http://www.domeinnaam.nl/

Kopje Veilig
Niks aan veranderen

Refresh cache en url rewrites etc.
Nieuwe sitemap aanmaken voor het nieuwe domein

Herhaal naar gelang het aantal stores je op een andere domeinnaam wil.

Klaar, Happy eCommerce.

Magento Community
Magento Community

snorrr
Jr. Member

Genoeg stof om mee verder te gaan. Ik ga uitzoeken bij welke hoster ik met mijn opstelling/wensen terrecht kan en ga het dan op deze wijze aan de praat proberen te krijgen. Voor zover hartelijk dank!

Ik zal mijn bevindingen hier posten zodra ik meer weet.

Magento Community
Magento Community
Magento Community
Magento Community
Back to top