Magento Forum

Beginnersvragen opstarten webshop met Magento

Reallogic
Sr. Member

Total Posts:  89

Ik wil een webshop beginnen en ik heb begrepen dat Magento vrijwel ‘onbeperkte’ mogelijkheden heeft. Ik heb ook voorbeelden van andere pakketten bekeken, maar deze zien er veelal niet zo professioneel uit als Magento.
Maar nu heb ik geen enkele ervaring met Magento en weet dus ook niet exact wat ik allemaal nodig heb.

1) Ik zie dat er een aantal Magento pakketten zijn, kun je met de gratis versie een professionele webshop maken of heeft deze beperkingen?
2) Als je een template koopt bevat de webshop na installatie van deze template ook alle functies zoals ze te zien zijn in de preview? Of moeten er dan nog andere plugins geinstalleerd worden?
3) Ik wil de klant ook laten betalen middels iDeal, is deze betalingsmogelijkheid standaard in Magento inbegrepen of moet ik daarvoor nog extra plugins installeren?
4) Moet ik nog een speciaal abonnement afsluiten bij mijn Rabobank om betalingen via iDeal te kunnen ontvangen?
5) Heb ik nog meer dingen nodig dan onderstaande?

Domeinnaam
Hostingpakket geschikt voor Magento
Magento software
Template (http://themeforest.net/item/santana-fashion-store/full_screen_preview/1623351)

6) Bevatten de Nederlandse taalbestanden de gehele vertaling om moet ik straks toch nog zaken zelf vertalen?
7) Is Magento standaard al geoptimaliseerd qua SEO of is het mogelijk om hier nog speciale plugins voor te installeren?
8) Zijn er verder nog zaken waarmee ik rekening moet houden?

Alvast bedankt voor de hulp!

Magento Community Magento Community
Magento Community
Magento Community

Mindstretch
Guru

Total Posts:  398
Enschede

Reallogic - 07 March 2012 10:33 AM

1) Ik zie dat er een aantal Magento pakketten zijn, kun je met de gratis versie een professionele webshop maken of heeft deze beperkingen?

Van de meer dan 3.000 webshops die Magento in Nederland telt, is maar een heel klein en verwaarloosbaar percentage gebaseerd op de betaalde versie. Het merendeel van deze 3.000 webshops draait namelijk op de Community Edition. Die bevat over het algemeen precies de juiste functionaliteit.

2) Als je een template koopt bevat de webshop na installatie van deze template ook alle functies zoals ze te zien zijn in de preview? Of moeten er dan nog andere plugins geinstalleerd worden?

Vaak komt er bij een template een uitgebreide handleiding over hoe je de template moet installeren. In de meeste gevallen zitten daar de basis modules bij, die het je bijvoorbeeld mogelijk maken om een slider op de voorpagina te tonen of om in detail wat kleine instellingen aan te passen. De vraag is wel: waarom wil je een standaard template nemen?

3) Ik wil de klant ook laten betalen middels iDeal, is deze betalingsmogelijkheid standaard in Magento inbegrepen of moet ik daarvoor nog extra plugins installeren?

Er zijn diverse gratis en betaalde modules voor iDEAL beschikbaar. Maar, vergeet niet dat Wet- en Regelgeving van jou verlangt dat je je klanten niet alleen met iDEAL mag laten betalen. Ik betaal zelf altijd via creditcard en dat houdt in dat ik dus al met een grote boog om je site heen zou lopen. Een Payment Service Provider kan je dit werk uit handen nemen en biedt naast iDEAL dan ook meer betaalopties aan. Je zou eens kunnen kijken bij MultiSafepay of Sisow.

4) Moet ik nog een speciaal abonnement afsluiten bij mijn Rabobank om betalingen via iDeal te kunnen ontvangen?

Als je ervoor kiest om het via je bank te doen, dan wel.

5) Heb ik nog meer dingen nodig dan onderstaande?

Domeinnaam
Hostingpakket geschikt voor Magento
Magento software
Template (http://themeforest.net/item/santana-fashion-store/full_screen_preview/1623351)

Ja, een gezonde portie doorzettingsvermogen. Magento is niet een pakket wat je in twee dagen onder de knie hebt. Wil je de look and feel helemaal naar eigen hand zetten, dan moet je ook kennis hebben van CSS. Als je niet weet wat CSS of FTP is, dan kun je beter kijken nar Magento Go of Mijnwinkel.nl.

6) Bevatten de Nederlandse taalbestanden de gehele vertaling om moet ik straks toch nog zaken zelf vertalen?

In principe wel. Op http://www.magaddons.com/download.php kun je een versie downloaden die actief onderhouden wordt. In sommige gevallen zijn de vertalingen in bijv. jouw template niet consistent. Die kun je vertalen middels Inline Translation.

7) Is Magento standaard al geoptimaliseerd qua SEO of is het mogelijk om hier nog speciale plugins voor te installeren?

Magento is standaard inderdaad goed geoptimaliseerd voor SEO, maar.... Als je er niets in stopt, dan komt er ook niets uit. We hebben klanten gehad die in de veronderstelling waren dat het invoeren van een productnaam + een twee-regelige omschrijving voldoende was om bovenaan in de zoekmachines te komen. Maar dat werkt natuurlijk niet zo.

8) Zijn er verder nog zaken waarmee ik rekening moet houden?

Ja, nogmaals… Magento is niet het makkelijkste pakket, maar ook bij e-commerce an sich komt veel kijken. Het wordt veel onderschat. Want hoe en met wie ga je verzenden? Hoe ga je om met retouren en garantie? Wat is je marketingbeleid en hoe ga je om met social media? En ... wat als je shop ineens een doorslaand succes wordt en je het zelf niet meer kunt bijbenen.

Magento Community Magento Community
Magento Community
Magento Community
Magento Community
Magento Community
    Back to top