Posting in the Magento forums has been disabled pending the implementation of a new and improved forum solution which should better serve the community.

For new questions please post at magento.stackexchange.com, the community-run support site for the Magento community. We will be providing updates on the new forum solution soon. For questions or concerns please email community@magento.com.

Magento Forum

Variabele BTW instellingen

Delmojza
Jr. Member

Total Posts:  5

Momenteel gebruiken we drie modules die van invloed zijn op de BTW berekening. 1e is de Lightcheckout module van GoMage (waarin BTW vrijstellingen worden gegeven aan Europese klanten met een BTW nummer), de 2e is een Surcharge (toeslag) module van Fooman en de derde is de Dutch PostNL module van ooawebshops.nl.

Klanten die een bestelling plaatsen betalen bovenop de productkosten, de verzendkosten die afhankelijk van gewicht, dikte, en aantal worden berekend (door PostNL module) en ze betalen een toeslag op het moment dat ze op factuur of met PayPal willen betalen (Fooman Surcharge module).

Nu hebben wij producten met 6% BTW en 19% BTW, volgens de belastingdienst regels moeten wij de BTW op verzendkosten en toeslag als volgt berekenen:

Op het moment dat de klant bijvoorbeeld een boek koopt (6%) moet de BTW over verzendkosten en toeslag ook 6% zijn.

Op het moment dat de klant bijvoorbeeld een DVD koop (19%) moet de BTW over verzendkosten en toeslag ook 19% zijn.

Maar, als de klant zowel boeken als DVD’s bestelt, dan hangt de BTW over verzendkosten en de toeslag af van het grootste bedrag. Dat betekent in dit geval dat als het totaal bedrag van boeken €1500 (producten met 6% BTW) bedraagt en DVD’s €25 (producten met 6% BTW) , dan moet de BTW over verzendkosten en toeslag 6% zijn.

En als het totaal bedrag van boeken €100 (producten met 6% BTW) bedraagt en van DVD’s €350 (producten met 19% BTW), dan moet de BTW over verzendkosten en toeslag 19% zijn.

Nu kunnen we binnen magento alleen 1 BTW tarief toepassen op verzendkosten en 1 BTW tarief op de toeslag. Dit is dus niet variabel.

De vraag is of er gebruikers van magento zijn die ook met verschillende BTW tarieven werken en hetzelfde probleem hebben/hadden en hoe zij dit eventueel hebben opgelost. Of zijn er modules hiervoor (zelf niet kunnen vinden).

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Magento Community Magento Community
Magento Community
Magento Community

webexpertbest
Jr. Member

Total Posts:  8

Ik vraag mij even af of dit werkelijk van toepassing is zoals jij het stelt. Dit betekend dat PostNL variabel hun belastingaangifte kan doen, zonder dat ze eigenlijk weten wat er in het pakket zit. Voor verzending geldt gewoon een standaard regel (ben geen boekhouder) en dat betekend dus 0%, 6% of 19%. Dit staat los van wat er besteld wordt. Ik zou dit maar eens even goed navragen, want volgens mij klopt het niet zoals jij het nu stelt.

Magento Community
Magento Community

Delmojza
Jr. Member

Total Posts:  5

Bedankt voor je reactie webexpertbest!

Wij hebben dit al na gevraagd. Wat PostNL doet met BTW aangifte staat los van wat bedrijven die producten leveren met PostNL verzending. Die hebben een compleet andere regeling. Het klopt inderdaad dat als wij producten verkopen, de BTW bij de klant in rekening brengen en deze vervolgens bij de aangifte aan de belastingdienst geven. Maar de rol van PostNL is in dit geval anders. PostNL berekent alleen BTW voor de haal en breng service en niet voor de verzendkosten, want deze zijn vrijgesteld.

Nu mag je als bedrijf BTW in rekening brengen voor verzendkosten en voor extra kosten (bijv. bij betaling via PayPal of op factuur). Dit is na gevraagd. Maar dit moet zoals eerder vermeld, variabel en afhankelijk van de combinatie van de geleverde producten zijn.

Dus bij deze nogmaals de vraag of hier een oplossing voor is d.m.v. een module (op maat).

Magento Community
Magento Community

daruhshie
Jr. Member

Total Posts:  11

Heeft iemand al een oplossing gevonden voor het toepassen van variable BTW op de verzendkosten? Momenteel rekening ik stug standaard 21%, niet juist maar ik weet het anders ook niet. Suggesties zijn van harte welkom.

Magento Community
Magento Community
Magento Community
Magento Community
Back to top