Magento Forum

Språkfiler till ver 1.5.0.1

Edberg
Jr. Member

Total Posts:  5

Finns det någon som har tid att förklara hur det hela fungerar på riktigt.
Jag fattar att det är uppbyggt med CVS filer där man skriver komma i mellan.

Man kan ladda hem dom CVS filerna som är översatta till ca 80% och så lägger man i dom under app/locale.

Så långt är jag med och jag får svenska på det mesta men inte allt.

Mina frågor är följande.

1.När det gäller admin så kan man välja språk längst ner till vänster varför, behöver man inte språkfiler till detta eller?

2.Om jag lägger till CVS filerna för svenska och har engelska kvar, var växlar man mellan språken för frontend vs admin?

3.Jag gjorde så att jag tog bort engelska och lät endast den svenska vara kvar och då fungerade det svenska.
Men till min förtvivlan översätter den inte tex “Checkout” till “Till kassan” fast att den är översatt i CVS filen. Varför?

Mycket frågor, men säkert lätt att svara på för en som kan det.

Tack på förhand
John Edberg

Magento Community Magento Community
Magento Community
Magento Community

Edberg
Jr. Member

Är det ingen som kan förklara eller finns inte viljan!

Det känns som den svenska delen på forumet är lite dött.

/John

Magento Community
Magento Community

kabelkultur
Jr. Member

Här är det totaldött, och open-source-andan som normalt brukar genomsyra ett forum för liknande plattformar finns inte alls i den svenska delen.
Det finns moduler utvecklade för det allra mesta, det finns moduler för postens pacsoft, fraktbolag, kort och betalleverantörer, det finns kompletta översättningar, moduler för administrationsprogram och ekonomiprogram mfl etc. mm.mm.
Men ingen är villig att dra sitt strå till open-source-stacken när det gäller magento. Alla sitter och blåhåller på sina prylar i hopp om att dom antingen skall tjäna storkovan på att kränga grejerna, eller att deras prylar skall göra dom såååååå unika som magentoleverantör att alla vill välja just deras magento-hyrbutiker.

Håller man på med magento i sverige finns det just ingen anledning att besöka detta forum, jag är nästan aldrig här.

Vad gäller översättningen så kan jag tipsa dig om att köra på den översättning du hittat, och sen använda adminverktyget “Inline translation”

Dra igång det i admin och stäng av cachningen, samt ange ditt ip som utvecklar ip så att inte hela världen ser din inline translation för den innebär att i princip all text blir märkt med en liten symbol, som du kan klicka på för att översätta just den frasen. Resultatet lagras inte i csv filerna utan i databasen.

Magento Community
Magento Community

Roger
Member

Total Posts:  69

Stämmer bra, tråkigt att det blev så här inne.

Men jag brukar läsa här iallafall.

Magento Community
Magento Community

Roger
Member

Total Posts:  69

Edberg - 22 February 2011 05:19 AM

Finns det någon som har tid att förklara hur det hela fungerar på riktigt.
Jag fattar att det är uppbyggt med CVS filer där man skriver komma i mellan.

Man kan ladda hem dom CVS filerna som är översatta till ca 80% och så lägger man i dom under app/locale.

Så långt är jag med och jag får svenska på det mesta men inte allt.

Mina frågor är följande.

1.När det gäller admin så kan man välja språk längst ner till vänster varför, behöver man inte språkfiler till detta eller?

2.Om jag lägger till CVS filerna för svenska och har engelska kvar, var växlar man mellan språken för frontend vs admin?

3.Jag gjorde så att jag tog bort engelska och lät endast den svenska vara kvar och då fungerade det svenska.
Men till min förtvivlan översätter den inte tex “Checkout” till “Till kassan” fast att den är översatt i CVS filen. Varför?

Mycket frågor, men säkert lätt att svara på för en som kan det.

Tack på förhand
John Edberg

1. Det gäller bara Backend, alltså i Admin.

2. Du växlar mellan språk med olika storeviews.
http://www.magentocommerce.com/knowledge-base/entry/overview-how-multiple-websites-stores-work/

3. Vet ej, prova om du kan translate inline som föreslås.

Magento Community
Magento Community
Magento Community
Magento Community
    Back to top