Posting in the Magento forums has been disabled pending the implementation of a new and improved forum solution which should better serve the community.

For new questions please post at magento.stackexchange.com, the community-run support site for the Magento community. We will be providing updates on the new forum solution soon. For questions or concerns please email community@magento.com.

Magento Forum

Waarom kiezen voor Magento

BartdJ
Jr. Member

Total Posts:  12

Ik ben voor iemand een webshop aan het in elkaar flansen die allemaal zelfgemaakte voorwerpen wil verkopen. Betaling moet met IDeal en ze wil ook trackingnummers kunnen sturen naar klanten, maar ze heeft geen Parcelware o.i.d.

Een kennis van mij verkoopt auto-onderdelen met OpenCart. IDeal, TNT e.d. heeft hij er gratis in zitten. Veel extensies zijn gratis bij OpenCart. Maar Magento wordt mij ook veel aangeraden, maar daarbij zijn (en corrigeer me als ik het fout zie) veel extenties betaald en het vraagt vrij specifieke eisen aan de webhosting waardoor je eigenlijk een specifike Magento-hostingprovider moet opzoeken. Waarom zou ik moeten kiezen voor Magento?

Magento Community Magento Community
Magento Community
Magento Community

Mindstretch
Guru

Total Posts:  398
Enschede

Magento is een veelzijdig e-commerce pakket op enterprise niveau. Magento bevat out-of-the-box meer functionaliteit als OpenCart en het stelt webwinkeliers in staat om (meer dan ooit tevoren) succesvol e-commerce te bedrijven en op functioneel, marketingtechnisch en grafisch niveau onderscheidend te zijn ten opzichte van concurrentie. Daarnaast zijn er allerlei aanvullende services van derden partijen die meer waarde toevoegen aan de webshop. Met andere woorden: functionaliteit die tot op heden uitsluitend voorbehouden was aan de groten der aarde, komt nu ook ter beschikking van de kleinere webwinkelier.

Aan dit alles hangt wel een prijskaartje. Door de structuur van Magento is het meer werk om templates, modules en andere maatwerk zaken te ontwikkelen. Bovendien kun je je Mijndomein Shared Hostingaccount wel in de prullenbak gooien. Soms is dat weleens vervelend, maar aan de andere kant stelt dezelfde structuur de webwinkelier in staat om Magento geheel naar eigen hand te zetten.

Er is een misverstand dat Open Source altijd gratis moet zijn of niks mag kosten. Natuurlijk kost een module bijvoorbeeld geld, maar daar staat tegenover dat we gratis modules leveren die je ontzettend veel geld besparen. De Dutch Shop Settings reduceert een belangrijk deel van de implementatietijd, en ook een goed taalpakket is natuurlijk belangrijk. Dat soort oplossingen hadden wij nooit kunnen leveren als er geen betaalde module tegenover had gestaan. En dat geldt voor veel meer andere modules en bouwers.

De Magento community is wat dat betreft een stuk commerciëler als andere communities. Ook een stuk professioneler, want dat is wat de markt van ons verwacht. Consumenten stellen hogere eisen aan een webwinkel; webwinkeliers hogere eisen aan webbouwers en platform. De lat ligt hoog en met Magento kun je dat prima de baas.

Dat wil niet zeggen dat Magento ook in alle gevallen de meest perfecte oplossing is. Als het gaat om zelfgemaakte producten, dan krijg ik een beetje een hobby-gevoel. Ik denk aan Kerstkaartjes, knipboeken, pluche teddyberen en dat soort dingen. Misschien heb ik het wel verkeerd hoor, dat kan, maar dat is het gevoel wat ik erbij krijg. Is Magento dan het juiste pakket hiervoor? Nee, dat denk ik dan niet. Daarvoor is Magento simpelweg te uitgebreid. Een transportbedrijf koopt immers ook geen vrachtwagencombinatie als ze uitsluitend briefpost gaan versturen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Magento Community
Magento Community

BartdJ
Jr. Member

Hallo Mindstretch, bedankt voor je uitvoerige antwoord. Het is geen thuiswinkel, maar het gaat over een organisatie met een dagbestedingscentrum waar dingen worden gemaakt, maar het bedrijf wil ook boeken e.d. verkopen die zij eerst gaan inkopen. Jou verhaal aanhorende, en kijkend naar wat ze denken te verkopen lijkt Magento inderdaad te zwaar. Wat Magento mij vooral aantrekt is de koppeling met boekhoudwebsites zoals e-boekhouden.nl, de meeste open source webwinkels hebben dat simpelweg niet maar het is wel handig voor de administratie.

Magento Community
Magento Community

J_T_
Mentor

Total Posts:  1961
London-ish, UK

"In elkaar flansen” en Magento gaan sowieso niet samen. Het is echt een committment waar je na het opzetten niet klaar mee bent. Denk upgrades etc. Je hebt ook gelijk kwa hosting, dat is een investering an sich.

Als het een eerste poging to online sales is, dan zou ik zeggen van nee. Magento is “serieuser” dan dat, vereist meer toewijding en expertise. Jij hebt die kennis allicht maar de organisatie is kennlijk niet e-commerce-minded. Dan zijn er inderdaad makkelijkere paketten dan Magento.

Magento Community
Magento Community

BartdJ
Jr. Member

Dank beiden, het is me duidelijk. Ik heb al eens met OpenCart gespeeld en dat was vrij eenvoudig op te zetten, wat ik alleen echt mis is een koppeling met een boekhoudpakket (online of offline), dat heeft Magento dan weer wel. De beheerders van deze op te zetten webwinkel moeten dan een dubbele administratie onderhouden.

Magento Community
Magento Community
Magento Community
Magento Community
Back to top