Magento Forum

CDN voor magento

turnon
Sr. Member

Total Posts:  129

Magento host ik bij Byte daar heb ik 1 magento installatie en daaronder hangen der verschillende winkels.

Nu kan byte alleen voor het hoofddomein een CDN via de backend installeren en niet voor de verschillende winkels op zich geen probleem je kan het mandmatig in de configuratie zetten

Dan heb ik gedaan bij algemen > web > en de base skin . base media en de base javascript URL aangepast naar cdn.byte.nl (in werkelijk heet ie anders maar jullie weten wat ik bedoel)

Nu heeft google deze url geindexeerd en opgenomen in de zoekresultaten ipv mijn domeinnaam

Iemand een idee hoe dat kan ? hoe ik het kan voorkomen ?

Ik heb Byte erop aangesproken en dit is hun antwoord

Dat is correct, wanneer er gebruik word gemaakt van onze beta dienst Byte CDN, zullen de URLs mee veranderen. Er zal ByteCDN in komen te staan. Dit is helaas niet te voorkomen omdat dit nodig is voor het gebruik van deze versnellings-techniek.

Bij voorbaat dank voor jullie reactie

Magento Community Magento Community
Magento Community
Magento Community

J_T_
Mentor

Total Posts:  1961
London-ish, UK

Dan zou ik dat maar snel terugdraaien.

Ik draai ook meerdere domeinnamen op 1 installatie en gebruik de Rackspace CDN. Ik heb alleen de foto’s, plaatjes, PDFs etc. op de CDN, niet de daadwerkelijke html files. Google indexeert dus gewoon mijn eigen domein(en) wat de tekst betreft en de Rackspace CDN wat de foto’s betreft. En dit werkt voor alle domeinen, niet alleen de main shop.

Klinkt alsof die beta service nog niet fit for purpose is in een SEO-critical application.

Switch naar OnePica’s Rackspace (gratis) extensie en Rackspace’s goedkope service and klaar is Kees.

Magento Community
Magento Community

turnon
Sr. Member

Bedoel je deze
http://www.rackspacecloud.com/cloud_hosting_products/files/

Magento Community
Magento Community

J_T_
Mentor

London-ish, UK

Yes! En de OnePica Module.

Magento Community
Magento Community

Cipriano - Byte Internet
Jr. Member

Total Posts:  2

Het is inderdaad zo dat statische content zoals images, css en javascript via het CDN verstuurd moet worden, en de rest niet. Vandaar dat wij altijd aanraden om de JavaScript/Skin/Media base URL\’s aan te passen naar het CDN. Dynamische pagina\’s zouden niet via het CDN moeten worden opgevraagd.

Kennelijk is er toch ergens een linkje naar jullie prive cdn.byte.nl adres geplaatst door Magento waardoor deze door Google geïndexeerd werd, en vervolgens beschikbaar kwam via de Google Index. Dit is natuurlijk niet de bedoeling, eigenlijk wil je die URL nergens zien.

We zullen kijken of we deze URL\’s uit de Google cache kunnen laten weghalen en of we kunnen voorkomen dat deze in de toekomst weer geïndexeerd worden.

Magento Community
Magento Community

turnon
Sr. Member

@J.T.

1. onepica geinstaleerd en geconfigureerd.
2. rackspace account geopend.

moet ik nu handmatig de files uploaden naar rackspace of gaat dat vanzelf , elke keer als ik bv een nieuw artikel aanmaak

Handmatig waar staan ze in magento ?

Magento Community
Magento Community

J_T_
Mentor

London-ish, UK

Gaat automatisch. Als je je container hebt gemaakt in Rackspace ben je klaar. Zelf ff je site doorbladeren en het upload alles. Als je bezoekers dan langskomen, is het allemaal klaar en gecached. Je kunt i Rackspace inloggen om te zien dat het aantal files in je container groeien.

Magento Community
Magento Community

Nijhof Internet Media
Member

Total Posts:  32
Netherlands

@J.T.

Is het ook gelukt om de skin, media en js folders via rackspace te laten lopen?
(ik las in een andere thread dat je daarmee bezig was)
De rackspace containers ondersteunen geen folder structuur.

Thanks!

Magento Community
Magento Community

turnon
Sr. Member

Ik ben weer terug bij af met rackspace ging de laadtijd van 4 naar 10 sec terwijk ik dacht dat het sneller ging

Iemand een idee anders binnekort eens kijken waar het aan ligt

Magento Community
Magento Community

J_T_
Mentor

London-ish, UK

@Nijhof, nee uiteindelijk niet mee gespeeld. Kan wel hoor, geen probleem. Maar zal iets meer handmatig moeten dan via die module.

Allicht dat je een aparte container aan kunt maken voor de niet-catalogue files en dan de filenames hardcoden in je templates.

Wat speed betreft, alleen in den beginne, wanneer de files geupload moeten worden naar Rackspace, dan is het 1 x langzaam. Vandaar mijn tip om meteen zelf je hele site te doorbrowsen, zodat jij het langzame gedeelte krijgt en de klanten de snelle service.

Met Chrome of FireFox View Page Info en dan de Media tab kun je checken dat idd de files via Rackspace laden. Als je laadtijd omhoog is gegaan lijkt het me zeer sterk dat dat hier door komt.

Magento Community
Magento Community

Nijhof Internet Media
Member

Total Posts:  32
Netherlands

Ik heb in de rackspace controlpanel nu 2 containers gemaakt voor js en skin files en daar /js en /skin naar geupload (m.b.v. cyberduck, deze ondersteund virtuele folders! werkt erg mooi).
in mijn testomgeving de skin en js paden (voor http) naar de CDN laten wijzen.
Dit werkt perfect!
De laadtijd voor css, js en afbeeldingen is van dik 5 sec. naar zo’n 2,5 sec gegaan, gigantische winst dus.
En dan staan de productafbeeldingen nog niet eens op de CDN.
Nadeel is wel dat als je bijv. een wijziging doet in een css file, je moet wachten totdat de TTL tijd van de container verstreken is. Pas dan worden de files weer gerepliceerd naar alle nodes in de cdn.
Rackspace heeft aangegeven dat ze dit kwartaal komen met een node purge optie in het control panel zodat je (edge) nodes handmatig kunt purgen.

CDN hard coderen in de templates is niet nodig (en niet handig...).
Wat wel nodig is, is het wijzigen van paden naar plaatjes in bijv. CMS pagina’s en eventuele blog systemen.
Tenminste, als je wilt dat deze ook van het CDN af moeten komen. Helaas kun je dan niet meer gemakkelijk plaatjes uploaden en invoegen in het CMS systeem.

Wel had ik een vreemd issue met sommige js en css files die zeer langzaam werden geleverd vanaf het CDN, zo’n 30 sec.! En het bleek dat de CDN urls van de containers zomaar gewijzigd waren in het control panel van Cloud Files. Over bovenstaande heb ik een ticket geopend bij rackspace.

Vooralsnog zijn de ervaringen positief. Zal nu de OnePica module aan de praat moeten zien te krijgen, deze werkt op dit moment niet waarschijnlijk omdat de php fileinfo extensie niet op mijn server geinstalleerd is.

Magento Community
Magento Community

J_T_
Mentor

London-ish, UK

Oh ja, d’oh, kan natuurlijk gewoon de JS/CSS paths etc. veranderen in Admin. Bedankt voor de tip.

Klinkt alsof het goed werkt. Mijn design gaat geupdate worden binnenkort, dan zal ik dit ook meenemen.

Magento Community
Magento Community
Magento Community
Magento Community
Back to top