Posting in the Magento forums has been disabled pending the implementation of a new and improved forum solution which should better serve the community.

For new questions please post at magento.stackexchange.com, the community-run support site for the Magento community. We will be providing updates on the new forum solution soon. For questions or concerns please email community@magento.com.

Magento Forum

Få feedback! 

mcmatt
Jr. Member

Total Posts:  28

Hej!

Jag har inte sett någon speciell avdelning här på det svenska forumet som man kan visa sin sida och få lite feedback. Jag har lagt upp min sida http://www.romibarnklader.se och undrar om jag kan få lite feedback av er. Både positiv och negativ.

//Mattias

Magento Community Magento Community
Magento Community
Magento Community

Amin Amini
Member

Total Posts:  67
Sweden, Stockholm

mcmatt - 06 October 2008 02:49 AM

Hej!

Jag har inte sett någon speciell avdelning här på det svenska forumet som man kan visa sin sida och få lite feedback. Jag har lagt upp min sida http://www.romibarnklader.se och undrar om jag kan få lite feedback av er. Både positiv och negativ.

//Mattias

Funktionalitet
Funktionsmässigt är butiken mycket lovande: designen känns genomtänkt och funktioner fyller sina syften. All funktionalitet man kan förvänta sig av en modern webbutik finns.

Möjligen skulle man kunna visa storleksguiden på ett sådant sätt så att sidan inte ändras. En diskret popup eller AJAX-aktig drop down-meny som snyggt expanderas kanske vore att föredra?

Teknologi
Prestandamässigt laddas butiken snabbt - knappt sÃ¥ att man tror att det är Magento ni använder er av…

Ni har .html ändelser på era produktsidor och det tycker jag inte är nödvändigt: URL:erna blir bara längre och för kunderna är det egalt hur den bakomliggande teknologin fungerar.

Formgivning och layout
Formgivningen och layouten är enkel och trovärdig. Möjligen saknas det en layout som bättre anknyter till temat - barn, barnkläder, skoj, busighet, osv - men det kanske kommer längre fram?

Jag är kluven till länkmenyn i sidfoten med länkar till webbkartan, kontaktformulär, Om Romi, etc. Det rör sig om ganska viktig information - Om oss, kontakta oss, köpvillkor - som hamnar i skymundan just för att de är satta i små storlekar och diskret grå färg. De tre allra viktigaste länkarna skulle man kunna flytta till sidhuvudet, faktiskt ändå till (höger om) själva loggan vågar jag påstå.

Färgschemat är kanske för sparsmakad i gråa och ljusblå nyanser. För att sammanfatta så kanske det finns en risk för att sajten uppfattas som alltför enkel och tom men ni har knappt kommit igång så det går ju att ändra genom ändring i formgivning, relevant grafik, mer innehåll, osv.

Ungarna på startsidan är supersöta *Killikill* grin

Innehåll
Det jag tror man kan arbeta mest på är själva innehållet.

Utförligare produktbeskrivningar, gärna personliga sådana, är ganska viktigt för mindre butiker eftersom de ökar chansen för försäljning, besvarar kundernas frågor och funderingar, etc. Allra mest kan ni nog tjäna på ordentliga beskrivningar av era egentillverkade kläder - som kund vill man faktiskt veta lite historik, kanske något om tillverkningen, etc.

Ni är duktiga med bilderna men RIKTIGT stora bilder när man zommar eller dubbelklickar vore ännu bättre. Kläderna har säkert en massa fina detaljer som kunderna gärna vill kika in; nuvarande “stor"-storlek gör inte kläder rättvisa. Att man ska se upp med storleksmässigt stora bilder är IMHO bara nys smile

När vi ändå pratar innehåll så saknar jag information om just er. Butiken. Personal. Vilka är ni egentligen? En ordentlig Om oss-sida med
* sedvanliga företagsuppgifter såsom adress/tel/epost, karta,
* foto på personalen,
* foto på lokalen,
* några rader om personalen, etc
kan göra stor skillnad för trovärdigheten. Visst blir man lite utsatt som individ och det är känsligt vad man ska lägga ut på nätet om företaget, men den personliga kontakten ökar besökarnas fötroende för er. Annars är risken att ni uppfattas som anonyma och ett osäkert kort. Förresten, ni skriver att ni har funnits i branschen i 25 år - det är ganska fantastiskt om något ni stenhårt borde dra nytta av i er marknadsföring. Säkert har ni gamla bilder och material som ni kan lägga upp som en slags fotohistorik. Sånt övertyger och skapar band mellan er och era kunder på webben. Trots allt är det ju så att en betydande andel är engångskunder som inte kan förväntas känna till er historia.

Viktiga detaljer som saknas är:
* ungefärliga leveranstider
* fraktkostnader
* vilka betalningssätt ni accepterar
* kontaktuppgifter
Jag gillar när butiker presenterar dessa uppgifter på VARENDA sida - tydligare kan det inte bli och det är omöjligt att missa. En hel del information - betalningssätt, fraktkostnader, leveranstider - går ju att presentera i form av grafik (se exvis Gents), så det behöver inte vara massvis med text. Övrig info kan placeras i sidfoten eller kanske marginalen.

Överlag tycker att ni har gjort ett riktigt bra jobb! Väldigt kul att ni har kommit så långt.
Lycka till!

Magento Community
Magento Community

mcmatt
Jr. Member

Tack för feedbacken Amin!

Jag tar till mig det du har sagt och sitter just nu i funderingens tider på vad jag skall ändra. Jag skall låta dina åsikter smälta in lite grann och sedan ta tag i det.

Jag tackar så jättemycket att du gett mig konstruktiv kritik vilket inte är såå vanligt. Finns det något jag kan hjälpa dig med någon gång så låt mig höra. Jag kommer att följa upp vilka ändringar jag gjort under denna tråd och hoppas på att du/ni kan komma med ytterligare kritik

//Mattias

Magento Community
Magento Community

bjorkudden
Jr. Member

Total Posts:  2

En fråga angående hosting av din fina sida:

Vilket webbhotell använder du för din Magentosajt?

/Henrik

Magento Community
Magento Community

MnM Thörnblad
Jr. Member

Total Posts:  15

Han använder sig av Bineros webbhotell, om han inte länkar vidare från det kontot förstås men adressen pekar på
bineros dns:er. =)

Magento Community
Magento Community

mcmatt
Jr. Member

Sorry att jag inte svarat...Men visst använder jag Bineros Webbhotell. Funkar skitbra och efter en del efterforskningar var det det enda webbhotellet som hade allt jag ville ha…

Magento Community
Magento Community
Magento Community
Magento Community
Back to top