Posting in the Magento forums has been disabled pending the implementation of a new and improved forum solution which should better serve the community.

For new questions please post at magento.stackexchange.com, the community-run support site for the Magento community. We will be providing updates on the new forum solution soon. For questions or concerns please email community@magento.com.

Magento Forum

Hand Omhoog als je Illegaal Bezig Bent (Allemaal?!)

J_T_
Mentor

Total Posts:  1961
London-ish, UK

Ik had al eens de GPL doorgespit en wist dat Magento onder de OSL opereert maar heb er tot vandaag geen omkijken naar gehad.

Tot deze thread: http://www.magentocommerce.com/boards/viewthread/13938/

Wat blijkt nu:

- Iedereen met een live shop MOET pro-actief op z’n minst de originiele Source Code ter beschikking stellen.
- Iedereen die edits gemaakt heeft in de Varien-gebouwde source code, MOET ook pro-actief deze afgeleide werken ter beschikking stellen.
- Iedereen die netjes Modules heeft gebouwd om de shop aan te passen zonder met de originele code te klooien hoeft deze modules niet perse vrij te geven maar moet nog steeds het originele werk ter beschikking stellen.

Tenminste, zo lees ik het, en die andere man ook.

Bij de GPL mocht je je edit lekker geheim houden ook al was het publiekelijk executable. Onder the OSL ben je verplicht je modificaties (dus niet je los-staande extra’s) ter download beschikbaar stellen.

Gezien het feit hoeveel mensen hier in de fora dagelijks problemen hebben met upgrades kun je er de donder op zeggen dat de meerderheid lekker de originele files heeft zitten bewerken ipv netjes upgradebare Modules te bouwen. Gebaseerd op deze constatering en aanname plus het feit dat ik geen een shop een link heb zien geven naar de source code, kun je er dus ook de donder op zeggen dat de meeste van ons/jullie officieel illegaal bezig zijn.

Nou is het voor upgrades al STUKKEN handiger om je code aanpassingen in Modules onder te brengen die de originele code “verlengen” - class xyz extends abc - maar nu dus ook om intellectuele eigendoms-redenen (en puur gemak).

Uiteraard bieden de meeste van ons bepaalde extensies terug aan, aan de community maar zo zullen er ook aanpassingen zijn die we liever voor ons zelf houden. Denk daar dus bij na!

Magento Community Magento Community
Magento Community
Magento Community

J_T_
Mentor

London-ish, UK

De auteur van de OSL heeft net in die thread gepost en het is inderdaad zoals ik dacht/de boel begreep.

Een ander plaatste een link daar met een Google search waardoor meteen blijkt dat 770.000 mensen de License agreement breken.

Er zullen niet veel van hun voor de rechter gesleept worden maar het blijft een interessante fundamenteel ‘probleem’. Het feit dat er maar een man of 5 van de 35.000 in die thread posten zegt wel iets over hoeveel mensen uberhaupt geinteresseerd in de license zijn of dat ze zich niet eraan houden.

In de praktijk zal het iet veel uitmaken of je je er aan houdt of niet, van buitenaf valt moelijk te zien of je de originele files hebt veranderd of netjes Modules hebt gemaakt. Maar principieel, en vooral als je Magento gebruikt voor je clienten, is het natuurlijk een belangrijk vraagstuk.

Magento Community
Magento Community

J_T_
Mentor

London-ish, UK

Om de monoloog dan ook maar ff af te maken :D RoyRubin van Varien heeft het ‘probleem’ erkend en gezegd dat ze de License iets aan gaan passen, zoal smogelijk binnen het kader van de OSL, om problemen met de layouts/themes te voorkomen.

Op zich verrassend dat dit pas na een jaar boven water komt maar tegelijk weer een pracht-voorbeeld van hoe ze toch echt naar feedback luisteren en snel optreden waar nodig. Kunnen vele anderen een enrome punt aan sucken!

Magento Community
Magento Community

Gui
Guru

Total Posts:  588

hey JT
bedankt voor je monoloog. smile Ik had daar ook inderdaad totaal geen weet van. Nu is het ook iets minder voor mij van toepassing omdat ik een retailer ben maar indirect wel want ik draai uiteindelijk straks een aangepaste winkel. Dank je

Magento Community
Magento Community

J_T_
Mentor

London-ish, UK

Voor mij zelf idd ook niet zo maar als je ziet hoeveel mensen hier Magento gebruiken voor hun clienten, dan kun je nagaan hoeveel problemen zij veroorzaken door onwetendheid of het gewoonweg niet eens te noemen aan hun client. Ik heb zelf wel eens een osCommerce shop verkocht en moet dus erg voorzichtig zijn met het contract en er voor zorgen dat de koper wist dat ze op zich niet de rechten van mijn programmeerwerk kochten omdat die GPL zijn.

Iedereen zuo die OSL eigenlijk eens moeten lezen en nadenken over hoe dit invloed op hun situatie heeft.

Magento Community
Magento Community
Magento Community
Magento Community
Back to top