Posting in the Magento forums has been disabled pending the implementation of a new and improved forum solution which should better serve the community.

For new questions please post at magento.stackexchange.com, the community-run support site for the Magento community. We will be providing updates on the new forum solution soon. For questions or concerns please email community@magento.com.

Magento Forum

Page 1 of 9
iDEAL Advanced & Magento Handleiding (in 10 stappen)

Appmerce
Guru

Total Posts:  376
Amsterdam, The Netherlands

Handleiding voor de iDEAL “Advanced” abonnementen:

- ING/Postbank iDEAL Advanced
- Rabo iDEAL Professional

Kijk hier voor een overzicht beschikbare iDEAL-modules voor Magento.

Magento iDEAL Advanced in 10 Stappen

1. Controleer de openSSL module voor PHP
Uw server dient PHP openSSL te ondersteunen, dit is nodig om certificaten in te lezen. De meeste hosters hebben dit anno 2011 prima geregeld, maar niet allemaal. Vraag dit voor de zekerheid na, of controleer het met

<?php echo phpinfo() ?>
.

2. Installeer de Magento module via Magento Connect, of download de geschikte en sterk verbeterde modules van Appmerce

3. Deze stap is niet nodig voor de Appmerce iDEAL modules. Alleen indien u de Magento Core iDEAL module gebruikt: Pas de module aan voor jouw Bank (ABN, Rabo)

De Magento iDEAL Advanced module is gemaakt voor de ING Bank. Voor Rabo of ABN moet je de URL zelf aanpassen. Deze staat in magento/app/code/core/Mage/Ideal/Model/Api/Advanced.php. Zoek naar regel 62-65:

if ($this->getConfigData('test_flag') == 1{
            $acquirerUrl 
'https://idealtest.secure-ing.com/ideal/iDeal';

else {
            $acquirerUrl 
'https://ideal.secure-ing.com/ideal/iDeal';

}

Vervang bovenstaade URLs met de juiste voor je bank. Bijvoorbeeld idealtest.rabobank.nl, ideal.abnamro.nl enzovoorts.

4. Maak het openSSL certificaat aan.

Zie daarvoor hier een handleiding (of zoek op Google naar “openSSL certificaat maken"): http://www.ccchosting.nl/helpdesk/index.php?_m=knowledgebase&_a=viewarticle&kbarticleid;=160

Het resultaat is een private key (.pem) en een certificaat (.cert, .cer, .crt) bestand. Het maakt overigens niet uit hoe je ze noemt. Noem ze voor het gemak: priv.pem en cert.cer. Very easy, niet moeilijk om doen.

Let er op, dat voor het uploaden naar de iDEAL Dashboard het certificaat op .cer moet eindigen. (Terwijl dat in Magento gerust .crt of .watdanook mag heten.)

5. Upload de certificaten naar je iDEAL Dashboard èn Magento website

- Upload priv.pem en cert.cer naar een map naar keuze op je Magento site. Maakt niet eens uit waar!
- Upload cert.cer naar je iDEAL Dashboard omgeving.

Met de Appmerce modules kun je via de admin het certificaat uploaden.

6. Zet Magento iDEAL in de test modus!

Ga naar Magento > Systeem > Betaalmethoden > iDEAL Advanced. Vul je gegevens in, zoals je merchantID en het wachtwoord, dat bij je certificaten hoort. Dit wachtwoord heb je zelf aangemaakt in stap 4 van deze handleiding.

Zet de testmodus op “Ja”.

Vul het pad naar je certificaten in. Dit is bijvoorbeeld /public_html/magento/mijncertificatenmap/ - let dus op waar jij ze zelf hebt neergezet. Uploaden kan bijvoorbeeld met FileZilla of je hosting upload tool.

Hoe vind je het juiste pad? Roep in een PHP script dan het volgende aan:

<?php echo $_SERVER['DOCUMENT_ROOT']?>
- het resultaat is de basis van je pad, en die moet je verder aanvullen met bijvoorbeeld /magento/app/etc/ideal/cert.cer. Het is dus even uitzoeken waar je certificaten precies staan op de server. De paden eindigen altijd met de bestandsnaam van de certificaten, bijv. priv.pem, cert.cer of ideal.cer (of webserver.cer, of hoe ze ook heten).

7. Voer de 6 verplichte TEST-betalingen uit

Zet je verzendkosten op 0 en maak een product aan t.w.v. 1 EURO incl. belasting. Bestel dit product 1x, 2x, 3x, 4x, 5x, en 7x. Je zult diverse errors en boodschappen zien - DAT KLOPT. Gewoon doorgaan. Je ziet nu in je TEST omgeving (http://idealtest...) dat je test-betalingen geslaagd zijn.

8. Controleer je CONTRACT

Uit ervaring heb ik al heel vaak meegemaakt, dat het contract op de verkeerde afdeling bij de bank is terechtgekomen. Bel ze zonodig achterna en rond je contract af.

9. Wacht ongeveer een halve dag

De test-instellingen worden 2-3x per dag overgezet naar productie. Wacht daarop. Check je PRODUCTIE Dashboard (http://ideal...) om te zien of het zover is. Wanneer alles rond is (test, contract), dan kun je eindelijk op de knop ACTIVEREN klikken.

10. Zet de Magento TEST modus uit

En controleer ook, of je de iDEAL betaalmethode gekoppeld hebt aan de juiste landen. Als je een test-account hebt aangemaakt voor iemand in Egypte, en iDEAL betaalmethode staat op Nederland - dan verschijnt iDEAL dus niet.

Succes! Ik zal deze handleiding af en toe updaten, totdat hij perfect is. Geef dus gerust een reactie waar iets niet klopt.

(Uiteraard lever ik ook iDEAL implementatie-diensten, voor wie er niet uitkomt… )

Magento Community Magento Community
Magento Community
Magento Community

Ytra
Jr. Member

Total Posts:  4

Hallo,

Ik heb alle handelingen precies zo uitgevoerd maar kan geen test betalingen uitvoeren.
Er staat ook om de testknop te activeren, ik kan geen testknop vinden waar zit deze dan ?

Graag een antwoord,
Ytra

Magento Community
Magento Community

Appmerce
Guru

Ytra - 23 September 2008 12:38 PM

Hallo,

Ik heb alle handelingen precies zo uitgevoerd maar kan geen test betalingen uitvoeren.
Er staat ook om de testknop te activeren, ik kan geen testknop vinden waar zit deze dan ?

Graag een antwoord,
Ytra

Beste Ytra,

de testmodus aan/uit zetten gaat via de admin > Systeem > Betaalmethoden > iDEAL Advanced. Daar staat een keuze optie bij voor de test-modus.

Magento Community
Magento Community

Mathy
Jr. Member

Total Posts:  15
Halsteren

Ik heb de handleiding van Morningtime gevolgd voor Ideal advanced.

Private Certificate pad juist ingesteld.
Private Key pad juist ingesteld.
Private key Password juist ingesteld.

iDEAL Certificate opengelaten.

module ingeschakeld
Toegestane landen ingesteld. (Nederland)

Cert.cer geupload naar zowel test ls productieomgeving.

Alles moet in principe werken maar er verschijnt niets op de frontpagina.

Waar gaat het fout.

Werk met magento 1.1.6

Met vriendelijke groet,

Mathy

Magento Community
Magento Community

Appmerce
Guru

Mathy - 29 October 2008 07:23 AM

Ik heb de handleiding van Morningtime gevolgd voor Ideal advanced.

iDEAL Certificate opengelaten.

[...]

Waar gaat het fout.

Hallo Mathy,

iDEAL Certificate opengelaten? Dat kan niet, die moet ook ingevuld worden. Je hebt van de bank een ideal.cer bestand. Je moet daar naar wijzen, anders werkt het niet. Zie het bijgevoegde bestand in deze post.

Verder kunnen er nog diverse problemen zijn:
- gekke tekens in de order omschrijving (bijv. &);
- de order omschrijving mag niet langer dan 18 tekens;

etc. Alles moet precies kloppen.

File Attachments
ideal.zip  (File Size: 1KB - Downloads: 827)

Magento Community
Magento Community

Mathy
Jr. Member

Halsteren

Hallo Morningtime,

Bedankt voor jou advies en tip.

Ik heb alles goed ingesteld in de backend.

Absolute paden (home/mijndomeinnaam/public_html/magento/certificaten/.......) ingesteld van alle certificaten (ook ideal.cer) waarop wel degelijk gereageerd wordt als absolute pad niet goed ingesteld staan.

Cert.cer geupload naar zowel productieserver als testserver bij ING. Cert.cer wordt herkend als geldig certificaat op mijn server.

Alles staat goed ingesteld maar er verschijnt helemaal niets op frontend pagina.

Magento 1.1.6 is wat ik op dit moment gebruik.

Ik krijg het vermoeden dat er een bug zit in magento 1.1.6 omdat ideal conflicteerd met moderntheme. (IDEAL kan niet geupload worden als modern theme geinstalleerd staat en omgekeerd)

Ik heb deze bug gemeld onder nummer Issue #8225 en is assigned aan magento 1.1.7

Magento Community
Magento Community

artbussy
Jr. Member

Total Posts:  22

Zelfs zonder modern theme lukt het me in versie 1.1.6. niet om de Ideal Module via Magento Connect te installeren. Ik heb wel wat eigen themes aangemaakt. Zou die bug verder reiken dan alleen modern theme?

En, is er een andere manier om de Ideal module te krijgen?

Magento Community
Magento Community

sens
Jr. Member

Total Posts:  30

Inmiddels heb ik alle testbetalingen succesvol uitgevoerd dus dat lijkt goed te gaan. Ik vroeg me echter af of de status bij deze bestellingen in de admin ook verschillend moeten zijn. Ik krijg alleen “verwerken” en “geanuleerd” te zien. Is dit normaal of krijgen jullie ook nog een andere status te zien?

Magento Community
Magento Community

hmhagen
Jr. Member

Total Posts:  1

Zit op magento 1.1.6 ook alles goed uitgevoerd zoals mathy ook omschrijft, ook de ideal cer. aanggegeven. Default template (nog), en ideal niet zichtbaar als methode betaalmethode op de front-end met afrekenen. Als ik IDEAL Basic aanzet wordt deze overigens wel zichtbaar, het zit hem dus in Advanced kennelijk of… toch iets verkeerd gedaan?? Iemand…
Benieuwd waar op welke versie sens zit?

Magento Community
Magento Community

sens
Jr. Member

Total Posts:  30

Hallo hmhagen,

Ook ik gebruik 1.1.6 dus daar zou het niet aan moeten liggen. Bij mij kwam iDeal advanced niet te voorschijn in de front-end totdat ik de paden naar de certificaten (in stap 6 hierboven) goed had ingevuld. Het moeten echt de volledige absolute paden zijn inclusief bestandsnaam met extensie. Dit laatste had ik zelf eerst over het hoofd gezien.

Zou het daaraan kunnen liggen?

Magento Community
Magento Community

Mathy
Jr. Member

Halsteren

iDEAL module maakt geen contact met iDEAL server.

Alle absolute paden staan goed ingesteld. (/public_html/magento/cert/.......) en worden herkend.
Beide certificaten zijn geupload. (test en productie IDEAL server).
Certificaten zijn goed aangemaakt. (goed gecontroleerd).
Wachtwoord juist ingesteld.
Merchant ID juist ingevoerd.

Werk nu met magento 1.1.7.

Ik krijg het vermoeden dat het heeft te doen met het aanspreken van het cert.cer certificaat waar problemen door veroorzaakt worden in de magento IDEAL module zelf?

Waarop ik bovenstaande baseer is het volgende.
Als ik de absolute paden controleer via de url van mijn website kan ik als deze goed ingesteld staan downloaden (er verschijn een download venster).

Alleen bij het aanroepn via website url met juiste pad verschijnt er bij cert.cer de complete code en niet het download scherm.(moet niet kunnen volgens mij)

Ik krijg het vermoeden dat hier een bug zit?

Vraag aan een van jullie:
Hebben jullie ook dit probleem of heeft iemand dit probleem gehad en hoe is dit opgelost?
Kan iemand mij vertellen hoe hij iDEAL werkend heeft gekregen in zowel 1.16. als 1.17.
Graag zou ik hiervan een prinscreen of voorbeeld zien (van instellingen)?

ING iDEAL maak ik gebruik van en is contractueel bevestigd.

Met vriendelijke groet,
Mathy

Magento Community
Magento Community

Gui
Guru

Total Posts:  588

Heb helaas het zelfde Mathy, als je de bestelling plaatst krijg je even een witscherm en daarna wordt je teruggestuurd naar de Winkelwagen.

Edit
Zit op de blue theme met 1.1.6, heb dit overigens niet eerder gehad. 1.1.3

Magento Community
Magento Community

Mathy
Jr. Member

Halsteren

Ik magento 1.1.7 opnieuw geinstalleerd.
Via magentoconnect de iDEAL module plugin geinstalleerd.

Wat scherts mijn verbazing de directorie modern verschijnt in magento/app/design/frontend/default/modern

Modern theme is helmaal niet geinstalleerd.

In de onder directories van modern staan:

modern/Layout/ideal xml.

modern/template/ideal/advanced/failure.phtml
modern/template/ideal/advanced/form.phtml
modern/template/idael/advanced/info.phtml

modern/template/ideal/basic/failure.phtml
modern/template/ideal/basic/form.phtml

Vraag is dit al eerder door iemand opgemerkt?
Is hier dan een oplossing voor?

Ik krijg toch een bruin vermoeden dat er iets conflicteert door het bovenstaande.

Met vriendelijke groet,
Mathy

Magento Community
Magento Community

Gui
Guru

zou best kunnen, durf ik echter niet te zeggen

Ik heb een urgent issue aangemaakt. Laten we maar even afwachten. Ik zal kijken of ik later op de dag kan spelen met een copy en zien wat er mogelijk is

Magento Community
Magento Community

Gui
Guru

Het klopt dat modern gedownload wordt, echter niet helemaal volgens mij en alleen de voor ideal nuttige bestanden.

Na heel veel gekl**t is het me gelukt om ideal draaiende te krijgen. Het komt erop neer dat ik gewoon een volledige nieuwe install heb gedaan van 1.1.8 en nu draait het goed, kennelijk wordt er bij de upgrades vanalles kapot gemaakt.

Magento Community
Magento Community

Mathy
Jr. Member

Halsteren

Gui,

Wat heb je precies gedaan behalve de nieuwe installatie van 1.1.8?

Ik krijg het nog steeds niet aan de praat wel jammer vind ik.

Magento Community
Magento Community
Magento Community
Magento Community
Back to top
Page 1 of 9