Posting in the Magento forums has been disabled pending the implementation of a new and improved forum solution which should better serve the community.

For new questions please post at magento.stackexchange.com, the community-run support site for the Magento community. We will be providing updates on the new forum solution soon. For questions or concerns please email community@magento.com.

Magento Forum

Hjälp med attributer

mcmatt
Jr. Member

Total Posts:  28

Hej, jag är ganska ny på detta med magento och har dykt på ett problem.

Jag har en shop med kläder och vill kunna sätta upp attributer så att kunden skall kunna välja storlek och färg. Har läst igenom själva dokumentationen men får det inte att funka.

Finnsn det någon som kan vara så snäll att förklara lite enkelt och kort hur jag skall göra på ett enkelt sätt.

//Mattias

Magento Community Magento Community
Magento Community
Magento Community

Roger
Member

Total Posts:  69

Välj en produkt och klicka pÃ¥ Custom Options och där kan du lägga in olika alternativ som typ flervals färger osv…

T ex “Add new option”
Title: Färg ; Type: Radio Buttons; Is required: Ja; Sortering:0

Sen “Add new row”
Title: Röd ; Pris: 0; Pris typ: Fast; Sortering: 0

Nästa färg “Add new row”
Title: Blå ; Pris: 0; Pris typ: Fast; Sortering: 0

Du kan själv välja om du vill ha blå före röd genom att sätta ändra Sortering: 0 till 1.

Eftersom du kommer att sälja t-shirtar så är det nog bäst att välja storlek först och sedan färg, då är det bara att ändra sorteringen på optionen Färg till 1 och lägga optionen Storlek till Sortering 0.

Jag vet iofs inte om du ska använda dig av radioknappar men det är ju ditt egna val.

Magento Community
Magento Community

mcmatt
Jr. Member

Total Posts:  28

Ok kanon…

men hur gör man om man vill ha samma attribut på flera produkter. Kan man kopiera på något sätt till en annan produkt. Eller kan man ha någon färdig grupp som man kan ha och utgå ifrån om det är några storlekar som är samma etc.

//Mattias

Magento Community
Magento Community

MnM Thörnblad
Jr. Member

Total Posts:  15

Jag har stött på ett problem med attributen som jag inte vet om det finns någon lösning på, men jag tänkte att jag slänger ut en fråga iaf så kanske det finns någon som har en lösning på mitt problem.

jag har en vara som har 3 olika färger att välja mellan.
samtidigt vill jag ha “tier price” (vet inte hur det översätts) att köp 4 eller fler sÃ¥ blir det billigare.
säg då att kunden köper 2 blå och 2 vita, mao 4 st och ska därför ha det billigare priset. men då läggs det upp som olika varor i varukorgen och rabatten gäller ej.
Detta skulle gå att lösa med checkbox för färgerna, men säg då att kunden köper 5 varor, då står det bara vit, blå men inte hur många av varje. kunden får rabatten, men hur vet jag hur många vita resp, blå vill han ha?

hoppas någon förstår min problembeskrivning och kanske till och med har en lösning på problemet.

//Magnus

Magento Community
Magento Community
Magento Community
Magento Community
Back to top