Posting in the Magento forums has been disabled pending the implementation of a new and improved forum solution which should better serve the community.

For new questions please post at magento.stackexchange.com, the community-run support site for the Magento community. We will be providing updates on the new forum solution soon. For questions or concerns please email community@magento.com.

Magento Forum

Post / Frakt

Christian_Norway
Sr. Member

Total Posts:  135

Hei,

Da har jeg kommet så langt at jeg trenger å modifisere frakt prisene til å matche norske pakker.

Er noe usikker på hvordan jeg skal gjøre dette, ettersom posten hovedsaklig tar betalt for størrelse og ikke vekt hvis det er pakker?

Jeg selger vitaminer etc. så hvis en kunde bestiller 1 liten boks, så kan dette sendes som brev i bobleplast konvolutt. Dette vil da være billigere både i frakt og pakke kostnader.

Mens hvis noen bestiller 10 stk, så må det nok pakkes i en liten boks. Som vil ha en annen kost kategori.

Hvordan tenker dere i Norge om dette?
Bruker dere posten?
Noen som har laget en post .csv fil for vekt/størrelse?
Hva med forsikring? Hva skjer hvis forsendelsen blir borte i posten? betaler posten? burde man legge på noen kr i forsikring? Gir man en forsikringsmulighet til kunden?

Posten priser fra 1. januar 2008 - http://www.posten.no/NR/rdonlyres/D0102A20-9DBE-45E6-9E77-9B3DF6C44EF6/0/Prisliste08_BM_2.pdf?LinkID=20

Forklaring på hvordan de har gjort det på det Danske forumet:
http://www.magentocommerce.com/boards/viewthread/7365/

Hvis noen vet hvordan systemet er i Norge, så forklar gjerne så kan jeg lage csv filen og dele den med dere.

Magento Community Magento Community
Magento Community
Magento Community

norbolig
Guru

Total Posts:  328

Hei Christian,

mange interessante spørsmål her.

Svaret må delvis være avhengig av en del variable slik som:

Forhåndsbetaler kunden, mottar kunden varene som et abonnement, eller sender du varene pr. oppkrav. Er det stor eller lav verdi på forsendelsen. Har du stor eller liten fortjenestemargin på produktene.

POSTEN versus ANDRE FRAKTLØSNINGER: de fleste vil jo måtte bruke Posten, siden det kun er de som har landsdekkende utlevering i hvertfall av brev? Det finnes noen aktører som distribuerer post/pakker lokalt, og innenfor kortere avstander kan budbil være et greit alternativ. Men de fleste synes det er greit å forholde seg til en aktør - altså Posten.

FORSIKRING: har aldri opplevd at noen norsk webshop tilbyr forsikring (dette er derimot vanlig f.eks. ved forsendelse fra USA, og selvsagt fra Norge til utlandet). Det er svært sjelden at forsendelser blir borte i Posten. Hvis du sender produktet som brev (i bobleplast konvolutt), er det antakelig langt større sjanse for at din kunde vil si at han ikke har mottatt produktene, til tross for at hun/han har gjort det, enn at det kommer bort.
Jeg ville heller ikke “lagt pÃ¥ noen kroner i forsikring”. Tror dette bare virker irriterende pÃ¥ dine kunder. De fÃ¥ tapene du fÃ¥r pÃ¥ tapte forsendeler, dekker du selv og smiler over det du har tjent pÃ¥ alle de øvrige forsendelsene. Har du for lav fortjeneste, fÃ¥r du heller sette opp prisene. wink

Hvis du selger produkter der forsendelsen har lav verdi (noen hundre kroner), og du har høy fortjeneste (slik jeg antar det vil være med vitaminter etc.), bør det fungere helt greit å sende som vanlig brev.

Dersom du har produkter av en viss verdi, der det er viktig Ã¥ sikre seg en bekreftelse pÃ¥ at kunden har mottatt varen, ville jeg valgt Norgespakke egenemballert (posten tilbyr ogsÃ¥ avtaleløsninger pÃ¥ bedriftspakke, hvor du kan fÃ¥ rabatter forutsatt et visst volum). Mange kunder vil sette pris pÃ¥ Ã¥ kunne spore sendingen, og Magneto har som kjent dette integrert i løsningen. 

BETALER POSTEN HVIS FORSENDELSEN BLIR BORTE I POSTEN: hvis du har en uregistrert brevforsendelse som blir borte i Posten, er problemet den at du ikke har dokumentasjon på at forsendelsen er sendt. Altså gis det utgangspunktet ingen erstatning (så fremt du ikke kan dokumentere grov uaktsomhet).

Ved bortkommet Norgespakke, utbetales erstatning inntil kr 10.000,-.
Ved bedriftspakke er erstatningen regulert av Lov om Vegfraktavtaler, der erstatningen er oppad begrenset tll kr 170 pr kg.

SE HVA DINE KONKURRENTER GJØR: det er alltid lurt å se hva andre aktører i din bransje gjør. Et firma som f.eks. EFI AS, som har tusenvis av utsendelser av vitamintilskudd (o.a.) til faste abonnenter hver måned, bruker vanlig brevpost (avtalesending og B-post for lavere pris).

VANSKELIG Å ANSLÅ VEKT: ved siden av størrelsen på sendingen, er et annet problem at det er vanskelig å anslå hva forsendelsesvekten blir, når flere produkter legges sammen. F.eks. blir portoen mer enn doblet fra 350 gram (kr 23,-) til 1.000 gram (kr 55,-). Generelt er min oppfatning at det er bedre å belaste kunden litt for lite i forsendelsesomkostninger enn for mye. En fornøyd kunde, er nemlig langt viktigere enn å sikre seg de siste kr 32,- på en forsendelse.

FAST FORSENDELSESPRIS: det kan også være aktuelt for enkelte å tilby en fast forsendelsespris. F.eks. hvis du i hovedsak har små forsendelser inntil 100 gram, å si at frakt er fast pris kr 14,- Eller hva med å tilby GRATIS levering, som en del av markedsføringen av ditt produkt.

Magento Community
Magento Community

norbolig
Guru

Total Posts:  328

Dette er også en interessant variant av Post/frakt problematikken:

Er det noen som har funnet en løsning slik at kunder som bestiller for mer enn kr x automatisk får fri frakt:

http://www.magentocommerce.com/boards/viewthread/10875/

Kuponger fungerer dårlig i Norge, da dette er et forholdsvis ukjent begrep.

Magento Community
Magento Community

Christian_Norway
Sr. Member

Total Posts:  135

En løsning kan være hvis du har fast pris for frakt? Så kan du sette et standard krone avslag på handlekurven, ved f.eks varer for over 1000 kr.

Det er også en løsning der for fri frakt for varer av samme type, eller av lignende typer. Muligens dette fungerer.

Magento Community
Magento Community

AnneLise
Sr. Member

Total Posts:  154
Bergen, Norway

Vi har en Posten Servicepakkeavtale med posten slik at vi fÃ¥r sendingsnummer pÃ¥ alle pakkene vÃ¥re som kan spores.  Pakkene er da forsikret, for noen tusen kroner via Posten (nøyaktig beløp finnes pÃ¥ posten.no) -

men vi velger likevel Ã¥ sende billige og lette ting pr brev (brev kan være opp til 2kg), ettersom det _aldri_ har skjedd at en kunde har sagt at pakken ikke er kommet frem.  Ã… sende ting pr brev koster gjerne 30kr, mens posten tar 80kr+mva for en standard servicepakke, sÃ¥ vi kan miste ganske mange pakker før det gÃ¥r i minus (vi belaster likevel kunden for full frakt, det virker som om folk er vandt til Ã¥ mÃ¥tte betale 80-120kr i frakt).

For å opprette en sånn avtale er det bare å kontakte posten bedrift.

Magento Community
Magento Community

WebexpertNO
Member

Total Posts:  74

Hei.

Jeg har funnet prisene til Posten Servicepakke.

Det baserer seg på pris per kg og til hvilken destinasjon basert på et start sted.

Jeg skal lage en modul, er det noen som kunne gitt meg ett eksempel hvordan denne table rates.csv skal se ut

eksempel: Postnummer: 0000-1499 til oslo med 1 kg = 63 kr
Til stavanger koster det 65 kroner.

Håper på svar!

Takk

Magento Community
Magento Community

codeblue
Jr. Member

Total Posts:  3

Jeg ville brukt budbil, eller en eller annen form for bud. Ofte har enkelte mindre kundesortiment og derfor mer tid til nettopp din pakke. Men det er vel sikkert ikke alle steder i landet som har et slikt budbil firma i nærheten.De er heller ikke så ille dyre, hvertfall ikke når man kan få det på dagen smile Om du ikke har så bruk heller Posten.

Magento Community
Magento Community

Audiobutikken
Jr. Member

Total Posts:  10

Har en ferdig csv fil for sevicepakker om noen er interessert. Brukes sammen med Auctionmaid Matrix Rates fraktmodulen.

Har slått sammen sone1,2 og 3 og satt en gjennomsnittspris på de, og har sone 4 og 5 for seg selv.

Magento Community
Magento Community

rmon
Jr. Member

Total Posts:  14

API fra Bring i XML http://fraktguide.bring.no/fraktguide/xmlOverHttp.do evt. Web Service http://fraktguide.bring.no/fraktguide/fraktguideGui.do

Se attachments, UPS har en Gateway URL til Magento, det har FedEx, UPS og DHL.. har ikke Bring det?

Image Attachments
gateway_url.JPG

Magento Community
Magento Community
Magento Community
Magento Community
Back to top